Lappiin suuresta kaupungista muuttaneet kertovat luonnonläheisyyden olevan yksi pohjoisen parhaista puolista.

Yhä useampi muuttaa Lappiin, tai ainakin haaveilee siitä – koskematon luonto, rauha ja vapaus houkuttelevat pohjoiseen

Muuttoliike suurista kaupungeista Lappiin on kasvanut tasaisesti lähes 20 vuoden ajan, kertoo Tilastokeskus. Tuija Sorjanen ja Paula Niskala avaavat, mihin he Lapissa ihastuivat.

Tuija Sorjanen on Helsingistä Ivaloon muuttanut freelancejournalisti. Ivaloon Sorjanen päätyi alun alkujaan työn ja parisuhteen perässä, mutta Sorjanen kuitenkin rakastui pohjoiseen elämäntapaan. Kaupunkiin jäivät kahviloissa ja baareissa istuminen sekä pääosin toimittajista koostunut ystäväpiiri, mutta myös iso stressi sekä ystäväpiirin muodostunut ”journalistikupla” ja sen yksipuoliset keskustelunaiheet ja kilpailu. Sorjanen ei haikaile takaisin pääkaupunkiin.

— Moni tuntuu kuvittelevan minun muuttaneen pohjoiseen pakon edessä, mutta pikemminkin tarinani on klassinen: kun kerran käy Lapissa asumassa, ei halua asua enää missään muualla.

Toinen, ehkä hiukan perinteisempi esimerkki Lappiin isosta kaupungista muuttaneesta on Inarin kunnassa asuva paluumuuttaja Paula Niskala. Niskala on syntynyt Sodankylässä ja asunut myös Rovaniemellä ja Saariselällä. Jyväskylässä hän opiskeli molekyylibiologiaa tohtorin titteliin asti, joten Lappi ja sinne muuttaminen oli hänelle ennestään tuttua.

— Olen viihtynyt elämässäni myös isommissa kaupungeissa, enkä totta puhuessani koskaan kuvitellut päätyväni pienelle paikkakunnalle keskelle pohjoisinta Lappia. Tänne muuttaessani koin kuitenkin kiireettömyyden välittömästi helpottavaksi ja lohduttavaksi.

Lappi tarvitsee asukkaita

Suomen kolmesta suurimmasta maakunnasta, Uudestamaasta, Pirkanmaalta ja Varsinais-Suomesta Lappiin muutti yhteensä 1708 ihmistä vuonna 2017. Määrässä on Tilastokeskuksen mukaan kasvua. Suuri ihmismassa suosii isoja kaupunkeja ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia.

Monet haaveilevat Lappiin muuttamisesta, koska he haluavat kiireettömämmän arjen ja yhteydenluontoon, joka kaupungin rakennetussa ympäristössä nopeasti katoaa. Lopulliseen muuttopäätökseen kynnys on kuitenkin korkea.

Lappiin muuttaminen tuntuu Sorjasen mukaan jonkinlaiselta trendiltä, tai varsinkin Lappiin muutosta puhuminen. Hän uskookin, että se on eräänlainen fantasia aika monelle, mutta harva haluaa tai voi toteuttaa sitä.

Myös Niskala uskoo useiden haaveilevan Lappiin muuttamisesta, mutta komppaa Sorjasta sen suhteen, että usein muutto jää vain ajatuksen tasolle.

Niskalan mukaan Lappiin muuttamista vieroksutaan myös rajoittuneiden työmahdollisuuksien mukaan. Lapin pienissä kunnissa on usein tärkeää olla valmis tekemään työtä, joka ei välttämättä vastaa omaa koulutusta tai josta ei yleensä saa yhtä suurta palkkaa kuin kaupungeissa. Monelle tämä on kynnyskysymys, jos työ näyttelee tärkeää roolia elämässä.

Molemmat kuitenkin kertovat Lappiin muuttamisen olevan kaiken vaivan arvoista, ja jopa paikallisille tärkeää. Ihmisiä tarvitaan Lappiin, jotta palvelut saadaan säilytettyä ja poliittinen päätöksenteko ei keskittyisi liikaa isoihin kaupunkeihin.

–  Lapissa on mielestäni oikeasti paljon asioita, jotka tekevät ihmiselle hyvää. Koen, että täällä on tilaa olla sellainen kuin on ja koen, että yhteys luontoon – ja tietysti myös toisiin ihmisiin – on ihmisyyden perusta. Näitä asioita haluan vaalia täällä, Niskala tiivistää.