Lompakosta löytyvä ajokortti helpottaa Heidi Vauhkosen ja Roosa-Maria Liimataisen arkea Lapinlahdella.

”Ei tänne olla ratikkaa rakentamassa” – pienillä paikkakunnilla nuorten yksityisautoilulle ei ole vaihtoehtoa

Haja-asutusalueilla nuorten mahdollisuudet nojautua julkiseen liikenteeseen ovat lähes olemattomat. Lapinlahtelaiset Heidi Vauhkonen ja Roosa-Maria Liimatainen ovat osa sitä enemmistöä, jolta löytyy taskustaan ajokortti.

Kun Pohjois-Savossa Lapinlahdella pitkään asunut Heidi Vauhkonen siirtyi alakoulusta yläkouluun, matka kodin ja koulun välillä piteni useita kilometrejä.

– Ala-aste sijaitsi parin kilometrin päässä kotoa, ja sitä matkaa tuli sekä pyöräiltyä että käveltyä. Siirtyminen yläasteelle tarkoitti siirtymistä kirkonkylän koululle, mikä taas tarkoitti koulukyytejä, Vauhkonen muistelee.

Julkisen liikenteen vähäisyys alkoi näkyä yläkoululaisen arjessa nopeasti. Jos koulu alkoi yhdeksältä Vauhkosen tuli kiirehtiä tienvarteen odottamaan koulukyytiä puoli kahdeksaksi.

– Seuraava kyyti olisi tullut hakemaan kello kymmeneltä. Ei siinä ollut juuri vaihtoehtoja, ja siksi mopokortin suorittaminen tuntui niin tärkeältä. Se lisäsi liikkumisen helppoutta ja tietynlaista vapauden tunnetta, sillä koulun lisäksi myös harrastukseni sijaitsi kaukana.

Samanlaisen tilanteen kanssa kamppaili aikoinaan myös Roosa-Maria Liimatainen.

– Olin nuorempana vanhempieni varassa kyytien suhteen jatkuvasti. Mopokortti ja myöhemmin ajokortti ovat helpottaneet arkeani todella paljon.

Enemmistöltä löytyy ajokortti

20-vuotiaat Liimatainen ja Vauhkonen ovat osa sitä nuorten enemmistöä, jolla on ajokortti. Trafin mukaan vuoden 2017 lopussa Suomessa 60 prosentilla 18-vuotiaista nuorista oli henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava B-ajokortti. Luvut vaihtelevat maantietellisesti kuitenkin huomattavasti.

B-luokan ajokortteja hankitaan selvästi vähiten Helsingissä, jossa ajokortin omisti vuoden alussa vain hieman yli puolet, 53 prosenttia 18–21-vuotiaista nuorista. Hieman alle 10 000 asukkaan kokoisella Lapinlahdella B-luokan ajokortti löytyi vastaavasti 75 prosentilta nuorista.

Syitä selvälle erolle Vauhkonen ja Liimatainen löytävät helposti. Nuorten mukaan tarve autolle olisi huomattavasti pienempi, jos julkinen liikenne pelaisi kotipaikkakunnalla samalla tavalla kun pääkaupunkiseudulla.

Realiteetit ovat kuitenkin molempien tiedossa.

– Ei tänne olla ratikkaa rakentamassa, eikä meillä riitä asukkaita siihen, että linja-auton olisi järkevä ajella ympäri kylää tunnin välein.

Yksityisautoilu vähenee kimppakyydeillä

Keskustelu yksityisautoilun vähentämisestä on kantautunut myös Pohjois-Savoon. Ajankohtainen aihe herättää pienen paikkakunnan nuorissa ristiriitaisia tunteita.

– Isoissa kaupungeissa voi valita, haluaako elää joukkoliikenteen varassa vai ei. Haja-asutusalueilla tilanne on toinen.

Ratkaisuja yksityisautoilun vähentämiseen nuorilta kuitenkin löytyy. Lapinlahdella suositaan Liimataisen ja Vauhkosen mukaan muun muassa kimppakyytejä.

– Yhdessä voi kulkea esimerkiksi harrastuksiin, jotka sijaitsevat pidemmän matkan päässä. Samalla reissulla pystyy myös hoitamaan monta asiaa, jolloin turha liikkuminen autolla vähenee.