Dosentti Mikko Heikkilän mukaan tiede on yksi aloista, joilla suomen kielen asema heikkenee nopeimmin.

Englannin kielen vaikutus Suomessa herättää huolta – ”Muutaman vuosikymmenen kuluttua suomea ei voi ehkä enää käyttää kaikilla elämän alueilla”

Suomen kielen lautakunnan kannanotto on herättänyt keskustelua englannin kielen asemasta Suomessa. Tutkija toivoo kielen puhujilta arvostusta omaa äidinkieltä kohtaan.

Suomen kielen lautakunta julkaisi lokakuun lopussa kannanoton, jossa se vaatii Suomeen kansallista kielipoliittista ohjelmaa. Lautakunnan mukaan suomen kielen asemaa uhkaa nopea heikkeneminen, kun taas englannin vaikutus yhteiskunnassa kasvaa. Kannanotto on aiheuttanut vilkasta julkista keskustelua.

Monitieteisen diakronisen kielentutkimuksen dosentti Mikko Heikkilä Tampereen yliopistosta pitää kannanottoa aiheellisena.

– On ollut tutkijoita, jotka ovat jo kauan sitten esittäneet huolen suomen ja ruotsin tulevaisuudesta. Heitä on pidetty joko vanhanaikaisina tai tiukkapipoisina. On hyvä, että asia on viime aikoina noussut keskustelunaiheeksi laajasti yhteiskunnassamme.

Heikkilän mukaan suomen kielen olemassaololle ei tällä hetkellä kohdistu suurta uhkaa. Hän kannustaa englannin kielen opiskeluun, mutta muistuttaa, että sen käytössä täytyy ottaa huomioon tasa-arvonäkökulma.

– Englannin kieli voi olla hyvä valinta silloin, jos se on kaikille läsnäolijoille vieras kieli. Mutta jos läsnä on paljon äidinkielisiä englannin puhujia, ja vähemmistö on ei-äidinkielisiä puhujia, niin silloin kielellinen tasa-arvo on varsin kaukana.