Jenni Tapalinen yhdistää työssään yrittäjyyden ja äitiyden.

Kauneusalan yrittäjistä löytyy paljon itseoppineita – alan uhkia ovat ammattitaidon puute sekä pimeä työ

Kauneusalan eri ammateissa työskentelee paljon yrittäjiä. Kauneudenhoitotarvikkeiden vapaa saatavuus internetistä on lisännyt muun muassa ripsienpidennysten tekijöitä.

Kauneusalaa on nykyään mahdollista opiskella yksittäisten verkko- tai intensiivikurssien kautta. Ammatillista koulutusta ei välttämättä vaadita erikoistuneeseen kauneusalan ammattiin. Osalla tekijöistä ei ole minkäänlaista koulutusta.

Jenni Tapalinen, 25, työskentelee ripsiteknikkona omassa kodissaan. Parturialaa aikoinaan opiskellut Tapalinen suoritti suomalaisyritys LashLoversin järjestämän päivän mittaisen ripsiteknikkokurssin ammattikoulussa. Nykyään hän tekee ripsienpidennyksiä sivutoimisesti omalla toiminimellään.

– Harjoittelen itsekseni erilaisia ripsienpidennyksiä esimerkiksi pikkusiskolleni, Tapalinen avaa.

Tapalinen kauhistelee alan amatööritekijöitä, joiden työn jälki on monesti epäonnistunutta. Hän on joutunut korjaamaan väärin tehtyjä ripsienpidennyksiä.

– Nykyään on olemassa valmiita volyymiviuhkojakin, jolloin ei tarvitse itse osata tehdä ripsien mallia. Onneksi laadukkaita tarvikkeita saa tilattua vain toiminimen tunnuksen kanssa.

Ripsissä piilee riskejä

Myös Tampereen seudun ammattiopiston tuntiopettaja Johanna Ojamäki kauneusalalta on huolissaan kouluttamattomista tekijöistä. Ojamäen mukaan esimerkiksi ripsienpidennyksiin liittyy paljon terveydellisiä riskitekijöitä.

– Ripsienpidennyksiin käytetään samaa pikaliimaa kuin muovin liimaamiseen, kertoo Ojamäki.

Ammattitaidottomasti tehdyt ripsienpidennykset ovat aiheuttaneet Ojamäen mukaan allergisointeja ja pitkittyneitä silmätulehduksia.

– Hyvä kosmetologi osaa tehdä hyvän kartoituksen, onko asiakkaalla joitain esteitä tehtävälle hoidolle.