Arktinen alue on herkkä aihe geopoliittisuutensa vuoksi. Kuva: JayMantri, Bixabay

Media and the Arctic -viikolla keskustellaan median suhteesta Arktiseen alueeseen – aiheen geopoliittisuus on vaikeuttanut keskustelua

Arktinen alue on aiheena herkkä, sillä siihen liittyy monia kansainvälisiä kysymyksiä ja eri tahojen intressejä.

Media and the Arctic -viikolla käsitellään median suhdetta Arktisen alueen muutokseen. Teemaa tarkastellaan kolmen työpajan kautta, jotka käsittelevät aihetta ympäristöjournalismin, kansainvälisten suhteiden ja visuaalisten representaatioiden näkökulmista. Arktinen alue on kiinnittämässä maailmanlaajuista huomiota ilmastonmuutoksen ja alueen luonnonvarojen hyödyntämisen myötä. Arktiseen alueeseen on kohdistunut muun muassa ympäristöpaineita ja geopoliittisia jännitteitä.

Medialle on ollut vaikeaa keskustella ja uutisoida alueen muutoksista ja kehittymisestä. Media and the Arctic -viikko kokoaa Tampereen yliopistolle kymmenen journalismin ammattilaista keskustelemaan ja oppimaan lisää Arktisesta alueesta ja siihen liittyvästä uutisoinnista.  Tapahtuman koordinaattori Mika Perkiömäen mukaan aiheesta voi olla vaikea keskustella sen geopoliittisuuden ja kansainvälisyyden takia.

– Arktiseen alueeseen liittyy ambitioita eri tahoilta. Alue sisältää kysymyksiä muun muassa öljyn porauksesta, alkuperäiskansojen oikeuksista sekä jäätikön sulaessa meriväylien käytöstä.

Nyt käynnissä olevan Media and the Arctic -viikon aikana pidetään useita yleisölle avoimia tilaisuuksia, kuten luentoja, paneelikeskusteluja ja elokuvanäytös.