Moreenimedian pääkirjoitus: Kelan pitää hankkia kaukolasit

Suomalaisten velkaantuminen jatkuu eivätkä opiskelijat ole poikkeus. Maksuhäiriömerkintään asti johtava velkaantuminenkin on Tilastokeskuksen mukaan kasvanut tasaisesti.

Merkinnän saaneille yritetään yleensä järjestää apua, jotta heidän taloutensa saadaan hallintaan. Opiskelijat ovat ainoa väestöryhmä, jota kannustetaan ottamaan velkaa jo ulosotossa olevan velan päälle.

Moreenimedia haastatteli opiskelijaa, jolla oli ennen opintojen aloittamista ulosotossa olevaa velkaa yli 100 000 euroa. Tällä hetkellä hän rahoittaa opintojansa Kelan takaamalla, koko opintojen ajaksi myönnetyllä lainalla. Opintolainaa hän voi viiden vuoden koulutuksen aikana nostaa lähes 30 000 euroa. Opiskelija ei haluaisi ottaa lisää velkaa, mutta muita vaihtoehtoja ei käytännössä annettu.

Viimeinen Kelan tarjoama vaihtoehto opintojen rahoittamiseen on toimeentulotuki. Tuen piiriin päästäminen ei selvästi ole Kelalle mieluisaa. Tukihakemukseen tulee esimerkiksi liittää kolmen eri pankin antama kielteinen päätös opintolainasta.

Kelan ratkaisu ohjata opiskelija ottamaan lisää velkaa kuulostaa järjettömältä sekä opiskelijan itsensä että yhteiskunnan kannalta.

Velkataakan alla opiskelu ahdistaa varmasti. Velka painaa takaraivossa ja lisää lainaa täytyy ottaa, jotta saa opintojen aikana ostettua edes makaronia. Voi joko luovuttaa ja jättää opiskelut kesken tai yrittää sinnitellä loppuun asti. Paineet eivät valmistumisen jälkeenkään helpota, kun työpaikan saamisen jälkeen velkojien käsiä on ojossa oikealla ja vasemmalla.

Kuulostaa siltä, että velkaantuneista opiskelijoista valmistuu yhteiskuntaan valmiiksi uupumuksen kynnyksellä olevia ihmisraunioita, jotka venyttävät velkojen takia penniä ruokakaupassa työpäivän jälkeen vielä vuosia.

Jos Suomen Pankkia on uskominen, velkaantunut penninvenyttäjä on suuri riski koko maan taloudelle, kun tarkastellaan Suomen hyvinvointia pitkällä aikavälillä. Onko Kelassa mietitty, mitä seurauksia toimeentulotuen panttaamisella ja uuden velan ottoon pakottamisella voi olla tulevaisuuden kannalta?

Onko ulosotossa olevalla käytännössä mahdollisuutta opiskella? Lue uutinen täältä.