Radio Moreenin sähkeet 30.11.2018 klo 15

Tampereen yliopiston teatterityön tutkinto-ohjelma Näty on saanut kansainvälisen palkinnon San Franciscossa. Nätyn ja Coventryn yliopiston yhteinen projekti voitti Reimagine Education 2018 -kilpailun. Projektissa tutkitaan etäläsnäoloa esittävien taiteiden koulutuksessa. Myös hankkeen ensimmäinen osa voitti saman palkinnon kaksi vuotta sitten. Coventryn yliopiston ja Nätyn yhteistyö on jatkunut jo kolme vuotta.

***

Tampereen raitiotiehankkeen kustannusarvio on noussut 26 miljoonaa euroa. Alkuperäinen, lokakuussa 2016 hyväksytty tavoitekustannus oli 219 miljoonaa euroa. Suurin osa kustannusten noususta johtuu siitä, että hankkeen sisältöön on tehty lisäyksiä rakentamisen aikana.
Muita suoraan tilaajan eli Tampereen kaupungin maksettavaksi jääviä kustannuksia on kertynyt tähän mennessä lähes 7 miljoonaa euroa.

***

Pirkanmaan käräjäoikeus vangitsi eilen valepoliisiksi epäillyn tamperelaismiehen, kertoo Aamulehti. Vuonna 1993 syntyneen miehen epäillään toimineen valepoliisina ja huijanneen kumppaneidensa kanssa kymmeniä tuhansia euroja pääasiassa vanhuksilta. Huijaukset tapahtuivat viime viikolla. Poliisin arvion mukaan uhrien tileiltä on saatu nostettua noin 23 000 euroa.

***

Ulosotossa oleva opiskelija voi joutua velkaantumaan lisää opintojen rahoittamiseksi. Kela tarjoaa ensisijaiseksi vaihtoehdoksi opintolainan ottamista myös valmiiksi velkaantuneelle opiskelijalle. Moreenimedian haastattelemalla korkeakouluopiskelijalla oli ulosotossa olevaa velkaa yli 100 000 euroa ennen opintojen aloitusta. Hän rahoittaa opintonsa Kelan takaamalla lainalla. Ulosotossa olevien opiskelijoiden määrä on Tilastokeskuksen mukaan kasvanut tasaisesti viimeiset kymmenen vuotta.

***

Suomalaiset toivovat poliitikoilta nykyistä voimakkaampia toimia luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Maailman Luonnon Säätiö WWF:n teettämän kyselyn mukaan vain alle viidesosa suomalaisista uskoo poliitikoiden tekevän tarpeeksi luonnon puolesta. Lähes 80 prosenttia vastanneista on huolissaan luonnon monimuotoisuuden heikkenemisestä maapallolla. WWF:n mukaan Suomessa kiireellisimmät päätökset liittyvät metsiin, soihin ja suojelualueisiin.