Radio Moreenin sähkeet 30.11.2018 klo 16

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on irtisanonut iäkkäältä potilaalta rahaa varastaneen sairaanhoitajan. Hatanpään sairaalassa työskennellyt hoitaja varasti potilaan pankkikortin ja nosti tililtä neljätuhatta euroa. Sairaanhoitaja oli käyttänyt iäkkään potilaan korttia useita kertoja. Työntekijä saatiin kiinni pankkiautomaateilta tallentuneen valvontakamerakuvan avulla. Hoitaja irtisanottiin sen jälkeen kun hän oli tunnustanut varkauden. Poliisi tutkii asiaa ja asia etenee seuraavaksi syyttäjälle.

Tampereen yliopiston kliinisen fysiologian professori Mika Kähönen ja kliinisen kemian professori Terho Lehtimäki ovat päässeet maailman siteeratuimpien tutkijoiden listalle. Listalle on koottu yli 600 siteeratuinta tutkijaa eri maista. Listalle pääsi kaikkiaan kolmekymmentäseitsemän suomalaisyliopistojen tutkijaa, joista lähes kaikki edustavat lääke- ja luonnontieteitä. Ainoana suomalaisena yhteiskuntatieteilijänä listalle pääsi Helsingin yliopistoa ja Lontoon University Collegea edustava Mika Kivimäki.

Lielahden Hiedanrannan entisen voimalaitoksen rakennus puretaan. Rakennus on huonossa kunnossa ja sen rakenteissa on haitta-aineita. Purkutyö alkaa joulukuun alussa ja kestää huhtikuuhun asti. Purettava voimalaitoksen osa on rakennettu vuonna 1960. Voimalaitoksen käyttö päättyi 2008, kun tehdas lopetti toimintansa. Sen jälkeen rakennus on ollut tyhjillään. Voimalaitos esitetään korvattavaksi uudella korkealla rakennuksella.

Suomessa suuri osa hiv-tartunnoista todetaan myöhään, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Noin puolet uusista tartunnoista todetaan vasta useita vuosia tartunnan saamisen jälkeen. Lähes neljännes tartunnoista todetaan vasta aids-vaiheessa tai lähellä sitä. THL:n tutkimuspäällikön mukaan HIV:iin liittyvät pelot ja ennakkoluulot voivat estää testiin hakeutumisen. Hiv-testeihin pitää päästä Suomessa helposti ja testin voi nykyään tehdä myös kotitestillä. Maailman aids-päivää vietetään huomenna.

Kaupin urheilupuistoon on avattu noin kahden kilometrin pituinen hiihtolatu. Latu on tehty levitetystä tekolumesta, jota säilytettiin kesän ajan purun alla. Liikuntapaikkojen hoitajan Teemu Saksalan mukaan Kaupin tekolumiladulla käy satoja hiihtäjiä päivittäin. Verovaroilla kustannetulla tekoladulla hiihtäminen on kävijöille ilmaista. Moreenimedian haastattelemat hiihtäjät olivat tyytyväisiä latuun. Aiheesta lisää Moreenimedian nettisivuilla.