Radio Moreenin sähkeet 30.11.2018 klo 17

Media-alan yt-julkistukset jatkuvat. Aamulehden irtisanomisuutisten lisäksi Sanoma Media Finland ilmoitti eilen irtisanovansa 44 työntekijää yt-neuvottelujen päätteeksi. Lisäksi kahdeksantoista työntekijän tehtävät järjestellään uudelleen. Myös Otavamedia on käynnistänyt yt-neuvottelut. Neuvottelut koskevat Suomen Kuvalehti -lehtiperhettä. Aamulehden yt-neuvottelut puolestaan johtivat 11 henkilön irtisanomiseen.

Pohjanmaalla Luodon esikoulussa on ollut ainakin kymmenen rokottamatonta lasta. Kunnassa todettiin eilen tuhkarokkotartunta yhdellä lapsella. Taudille altistuneita arvioidaan olevan lähes 200. Rokottamattomille on annettu rokotetehostetta ja vasta-ainesuojaa. Osa kuitenkin kieltäytyy yhä ottamasta rokotetta, kertoo Pietarsaaren johtava lääkäri Pia-Maria Sjöström. Luodon kunnassa rokotuskattavuus on vain 75 prosenttia. Rokottamattomien lasten määrästä uutisoi ensin Iltalehti.

Ylioppilaskunnat ja yliopisto-opiskelijat viettävät tänään maksuttoman koulutuksen päivää. Opiskelijat puolustavat maksuttoman koulutuksen asemaa osana suomalaista hyvinvointivaltiota ja koulutuksellista tasa-arvoa. Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL muistuttaa, että pelkästään maksuton koulutus ei takaa tasa-arvoa, vaan se on osa laajempaa yhteiskuntapolitiikkaa. Ylioppilaskunnat kampanjoivat maksuttoman koulutuksen puolesta sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella maksutonkoulutus.

Tampere alkaa ensimmäisten kuntien joukossa seuloa suolistosyöpää, kertoo Aamulehti. Suolistosyöpien seulonnan pilottihanke alkaa ensi vuonna. Osa kuntalaisista saa näytteenottovälineet kotiin ulostenäytettä varten. Seulonnassa on käytössä aiempaa kehittyneempi testi. Suomen Syöpärekisterin johtaja Nea Malila kertoo Aamulehdelle, että ulostenäyte on tehokas tapa löytää suolistosyöpä ajoissa.

Tampereen tallipihalla joulua vietetään jouluaattoon asti. Tallipihalla on marraskuun lopusta jouluaaton aattoon saakka jouluisia puoteja, kojuja ja kahvila. Tallista löytyy eläimiä, ja joulun ajan siellä majailevat lampaat Anni, Veera ja Kerttu. Lampaat ilahduttavat lapsia ja toimivat terapeutteina aikuisille, kertoo Tallipihan työntekijä Tuire Anttonen.