Radio Moreenin sähkeet 5.12.2018 kello 17

Kuormittavilla elämäntapahtumilla on todettu olevan suora yhteys nuorten itsetuhoisuuteen, selviää Minna Rytilä-Mannisen väitöstutkimuksesta. Tyypillisimmät kuormittavat elämäntapahtumat olivat vanhempien ero ja vanhemman mielenterveysongelmat. Tutkimusaineiston muodostivat psykiatrisessa osastohoidossa olevat nuoret ja saman alueen koulujen nuoret. Rytilä-Manninen väittelee perjantaina Tampereen yliopistossa. Väitöskirja kuuluu sosiaalipsykiatrian alaan.

Sisä-Suomen poliisi tutkii Tampereella alkanutta petossarjaa. Tekotapana on esiintyä poliisina ja soittaa ikäihmisille. Puhelussa kerrotaan, että tilille täytyy tehdä suojamuuri, jotta rikolliset eivät pääse tilillä oleviin rahoihin käsiksi. Rikolliset käyttävät hyväksi poliisin nimeä saadakseen tarinoilleen uskottavuutta. Poliisin tietoon on tullut kaksitoista rikosilmoitusta. Poliisi muistuttaa, että pankkitilitietoja ei tule luovuttaa kenellekään ulkopuoliselle.

Perustoimeentulossa on suuria alueellisia eroja. Kelan tuoreen tilaston mukaan maakunnista perustoimeentuloatukea myönnettiin viime vuonna eniten Uudellamaalla ja vähiten Keski-Pohjanmaalla. Kunnista eniten saajia on Kotkassa. Tampereelle tukea myönnettiin neljänneksi eniten. Alueelliset erot johtuvat ennen kaikkea eroissa työttömyydessä ja asumiskustannuksissa.

Espoossa on todettu tuhkarokkotartunta aikuisella, kertoo Espoon kaupunki verkkosivuillaan. Tartunta on saatu ulkomaanmatkalla Aasiassa. Sairastuneen tartuttavuus on kaupungin mukaan vähäinen, koska hän on saanut lapsena yhden rokotteen tuhkarokkoa vastaan. Espoon tartuntatautiyksikkö ja Helsingin yliopistollinen sairaala ovat kartoittaneet altistuneet, joita on muutamia kymmeniä.

Tampereella vietetään huomenna itsenäisyyspäivän kansanjuhlaa Frenckellin aukiolla. Pysäköinti on kielletty Frenckellin parkkipaikoille aamu yhdeksän ja ilta kuuden välillä. Keskustorilla pysäköinti on kielletty kello kahdentoista ja ilta kuuden välillä. Tapahtuma aiheuttaa joitakin muutoksia linja-autojen reitteihin, lisäksi ajetaan muutamia lisävuoroja.