Kuva: Pixabay.com

Lasten syövän hoitoon etsitään keinoja solujen DNA:sta – solun geeniperimä vaikuttaa hoidon tehoon

Leukemiasolujen DNA:ta tutkimalla pyritään selvittämään, miksi syöpähoitojen teho vaihtelee.

Tampereen yliopistossa alkavassa tutkimuksessa etsitään uusia hoitokeinoja etenkin vastustuskykyisille leukemiasoluille. Lasten leukemian genomiikka on keskeisessä osassa tutkimuksessa.

Genomiikalla tarkoitetaan eliön geeniperimää, se on solun osan DNA.

Imusolusta lähtöisin oleva leukemia on lasten yleisin syöpä. Sairastuneen lapsen geeniperimä vaikuttaa hoidon tehokkuuteen.

– Suurella osalla potilaista on hyvä hoitovaste, mutta ei kaikilla. Yritämme selvittää, mikä erottaa nämä kaksi ryhmää toisistaan, kertoo tutkimuksen projektijohtaja Olli Lohi.

Hankkeessa tutkitaan Lohen mukaan tarkasti leukemioiden geeniperimää ja etsitään syitä huonolle hoitovasteelle sekä kohonneelle uusiutumisriskille.

Joillakin potilailla tauti uusiutuu helpommin kuin toisilla, heillä on Lohen mukaan matalan riskin geneettisiä ominaisuuksia, mutta hidas hoitovaste.

Tutkimuksen menetelmistä voi olla hyötyä tulevaisuudessa muidenkin syöpien tutkimuksessa.

Hanke saa tutkimusrahoitusta Suomen Akatemialta 186 000 euron edestä. Projektissa ovat mukana myös Itä-Suomen, Tukholman, Freiburgin ja Düsseldorfin yliopistot.