Radio Moreenin sähkeet 12.12.2018 kello 16

Tampereen yliopiston rehtori Liisa Laakso siirtyy tutkijaksi Uppsalan yliopistoon. Laakso aloittaa kaksivuotisen pestinsä Pohjoismaisessa Afrikka-instituutissa ensi vuoden alussa. Instituutti on Uppsalan yliopiston yhteydessä toimiva tutkimuslaitos, jota rahoittavat pohjoismaat. Laitoksessa on yksi paikka suomalaiselle tutkijalle. Liisa Laakso aloitti Tampereen yliopiston rehtorina vuoden 2016 alussa. Liisa Laakson ajatuksia pian päättyvästä rehtorikaudesta ja tulevaisuudensuunnitelmista kuullaan tänään Radio Moreenin ajankohtaismakasiini Verstaalla uutisten jälkeen.

Tampereen päiväkodeissa kokeillaan AR-teknologiaa eli lisättyä todellisuutta. Vuoden kestävän kokeilun tavoitteena on selvittää, kuinka lisättyä ja virtuaalista todellisuutta voidaan hyödyntää kasvatuksessa ja opetuksessa. Lapset käyttävät sovellusta taulutietokoneilla, joiden avulla näkymään ympäristöstä voidaan lisätä erilaisia kuvioita ja hahmoja. Laitteiden hankkimisen lisäksi lapset tarvitsevat pedagogista sisältöä, jonka avulla tuodaan lisäarvoa oppimiseen.

Tampereen kaupunginkirjaston myöhästymismaksuihin tulee muutoksia vuodenvaihteessa. Tammikuun toisena päivänä voimaantuleva uudistus nostaa lainausten myöhästymismaksuja 30 senttiin päivältä. Myös lainauskiellon voi saada entistä helpommin myöhässä palautetuista lainoista. Alle 15-vuotiaiden lainaamasta aineistosta ja lapsille suunnatusta sisällöstä ei jatkossakaan veloiteta myöhästymismaksuja.

Ketamiini on johdattanut tutkijat uuden masennushoidon jäljille, kertoo Helsingin yliopisto kotisivuillaan. Ketamiinia pidetään nopeimpana ja tehokkaimpana apuna masennuksen hoidossa, sillä se vaikuttaa potilaaseen muutamassa tunnissa. Noin kolmannes masennuspotilaista on lääkkeille vastustuskykyisiä. Masennustutkijoiden mukaan lääkitseminen on aina tehokkainta, kun se yhdistetään ammattiapuun ja läheisten tukeen.

Ranskan Strasbourgissa tapahtunutta ampumavälikohtausta tutkitaan nyt terroritekona, kertoo STT. Neljä epäiltyyn ampujaan liittyvää ihmistä on otettu kiinni, mutta tekijä on yhä kateissa. Eilen illalla joulumarkkinoilla tapahtuneessa ammuskelussa kuoli kolme ihmistä ja loukkaantui kolmetoista. Tällä hetkellä Ranskassa on menossa suuroperaatio, jossa epäiltyä etsivät sadat poliisit ja kaksi helikopteria. Iskusta epäilty oli ollut Ranskan viranomaisten tarkkailun alla jo ennen ampumista ja hänet oli määrä pidättää eilen aamulla.