Radio Moreenin sähkeet 14.12.2018 kello 17

Joka kolmas kunta-alan työntekijä kokee työssään väkivaltaa tai sen uhkaa, selviää eläkevakuutuslaitos Kevan tekemästä tutkimuksesta. Erityisen paljon väkivaltaa kohtaavat sosiaalialan työntekijät, jopa enemmän kuin poliisit tai vankilatyöntekijät. Väkivaltaa kokevien julkisen alan työntekijöiden määrä on kasvanut kahden vuoden takaisesta tutkimuksesta. Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliiton JHL:n mukaan tilanne on hälyttävä, ja vastuu työsuojelusta on työnantajilla.

***

Joka kolmas kirkon alan työntekijä kertoo kokeneensa epäasiallista kohtelua työyhteisössään vuoden aikana. Tämä käy ilmi työeläkeyhtiö Kevan Julkisen alan työhyvinvointi -tutkimuksesta. Kirkon työntekijöiden kokemukset epäasiallisesta kohtelusta ovat lievässä nousussa. Kevan kyselyssä kerran tai useita kertoja epäasiallista kohtelua oli kokenut noin kolmannes vastaajista. Kirkko aikoo selvittää keskustelemalla, millaisia epäasiallisuuksia on koettu.

***

Lähes kaksisataa apteekkia ottaa keväällä käyttöön uuden verkkokauppa-alustan. Suomen Apteekkariliiton mukaan verkkoapteekkien määrä lähes kaksinkertaistuu alustan käyttöönoton myötä. Myös Tesoman apteekki Tampereella on ennakkotilannut uuden verkkoalustan käyttöönsä. Apteekkari Eila Tervola uskoo sen helpottavan ja lisäävän verkkoasiointia apteekeissa.

***

Tampereen yliopiston nykyinen kotisivusto uta.fi sulkeutuu tässä kuussa. Uuden Tampereen yliopiston nettisivusto on avattu, mutta verkkopalvelut rakentuvat vielä. Muualla kuin uta.fi-pääsivustolla sijaitsevia verkkosivuja suljetaan ensi vuonna sitä mukaa, kun sisällöt on saatu siirrettyä uusiin tuni.fi-palveluihin.

***

Puolan ilmastokokous päättyy tänään Katowicessa. Viime viikolla alkaneen kokouksen tarkoituksena on sopia Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta. Päätöksiä tehdään muun muassa siitä, miten valvotaan päästötavoitteissa pysymistä. Vaikeimpia neuvottelukohtia on ollut se, miten valtiot raportoivat vapaaehtoisista kasvihuonepäästöjen vähennyssuunnitelmistaan.