Radio Moreenin sähkeet 8.1.2019 kello 16

Laajan kokaiinijutun käsittely on jatkunut tänään Pirkanmaan käräjäoikeudessa. Kokaiinin ostamisesta syytetty NHL-kiekkoilija Jori Lehterä ei ollut mukana oikeuden istunnossa. Lehterälle ei ole pystytty viemään haastetta oikeuteen, koska haasteen vieminen vaatii pyyntöä Yhdysvaltojen oikeusviranomaisille. Lehterän kuulemisella voi syyttäjän mukaan olla merkitystä siihen, miten kokaiinin myynnistä syytettyjen miesten osuutta jutussa arvioidaan. Lehterä on kiistänyt kaikki itseään koskevat syytteet.

Yrittäjien perheenjäsenten työttömyysturva paranee tänä vuonna. Ensi heinäkuusta lähtien yrittäjän perheenjäsenellä on oikeus työttömyysturvaan samoilla edellytyksillä kuin palkansaajalla. Viidenkymmenenkahden työssäoloviikon täytyttyä perheenjäsenellä on oikeus työttömyyspäivärahaan.  Muutos koskee perheyrityksessä työskenteleviä henkilöitä, joilla ei ole yrityksessä omistusta eikä määräysvaltaa.

Helsingin yliopistossa alkaa huomenna Suomen suurin tiedetapahtuma Tieteen päivät. Tapahtuma pitää sisällään luentoja, paneelikeskusteluja ja väittelyitä. Tapahtuman teemana on rohkeus. Avajaisissa pitää puheen Central European Universityn vararehtori Éva Fodor, joka on tunnettu yliopistojen oikeuksien puolustajana. Ohjelma jatkuu sunnuntaihin asti. Myös Tampereella järjestetään kaksipäiväinen Tieteen päivät -tapahtuma loppukuusta.

Hämeenlinnan teatterin lavalla nähdään tällä viikolla vankien tekemää teatteria. Riihimäen vankilan vangeista koostuva ryhmä esittää Lasse Lehtisen romaaniin perustuvan näytelmän Suomen loppusijoitus Oy – Hiihtävä hautaustoimisto. Näytelmä saa ensi-iltansa ylihuomenna. Näytelmä on vankilateatterin toteuttaja Taittuu ry:n, Riihimäen vankilan ja Hämeenlinnan Teatterin yhteistuotanto.

Ajokeli on Etelä-Suomessa erittäin huono lumi- tai räntäsateen vuoksi. Ilmatieteenlaitos varoittaa liikenteessä olevan mahdollisesti suuria häiriöitä ja onnettomuusriskin olevan huomattava. Ennustuksen mukaan ajokeli paranee ylihuomiseen mennessä. Pirkanmaalla ajokeli on lumisateen vuoksi huonoa.