Radio Moreenin sähkeet 15.1.2019 kello 15

Tampere ei myy ulkovalaistusverkkoaan. Kaupunginhallitus päätti eilen ulkovalaistusverkon myynnin keskeyttämisestä. Vuoden 2019 talousarvion valmisteluvaiheessa ulkovalaistusverkkoa oltiin myymässä Tampereen Sähkölaitokselle. Myynti keskeytettiin, koska sillä ei arvioitu saavutettavan tavoiteltuja säästöjä. Pääoman tuottovaade nostaisi kaupungin kustannuksia liikaa. Led-lamppujen rahoittaminen on myös edullisempaa kaupungille kuin yhtiölle.

***

Huumausaineisiin liittyvien rikosilmoitusten määrä Pirkanmaalla nousi vuodentakaisesta huomattavasti: vuonna 2017 ilmoituksia tehtiin 265, viime vuonna lähes kaksinkertainen määrä. Huumausainerikollisuuden torjuntaa tehostettiin viime vuonna.  Takavarikoissa kokaiinin osuus nousee tilastoista selvästi esiin. Vuonna 2017 kokaiinia takavarikoitiin kaduilta noin kuusi grammaa, viime vuonna yli 400 grammaa. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Aamulehti.

***

Oikeusministeriö käynnistää seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistuksen. Oikeusministeri Antti Häkkänen asettaa työryhmän pohtimaan, miten suostumuksen puute vahvistetaan raiskauspykälässä. Tuoreessa kansalaisaloitteessa esitetään, että ilman suostumusta tapahtuva sukupuoliyhteys on aina raiskaus. Pelkkä vastustuksen puuttuminen ei siis merkitsisi suostumusta. Hallituksen esitys tulee vasta seuraavan eduskunnan käsittelyyn.

***

Suomalainen tekoälyosaaminen on hyvällä tasolla, selviää Valtioneuvoston julkaisemasta raportista. Raportissa analysoitiin suomalaista tekoälyosaamista yrityksissä, korkea-asteen koulutuksessa ja tutkimuksessa. Kokoonsa nähden suomalaisen tekoälytutkimuksen julkaisumäärä on hyvällä tasolla. Suomesta myös löytyy laajasti koulutustarjontaa tekoälystä ja siihen liittyvistä teknologioista.

***

Etelämantereella ja sitä ympäröivillä alueilla jää sulaa nyt nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Vuonna 2017 jäätä suli Antarktiksella kuusi kertaa enemmän kuin 40 vuotta sitten, selviää Kalifornian yliopiston tutkimuksesta. Jäätä sulaa Antarktiksella myös sellaisilta alueilta, joita on aikaisemmin pidetty vähemmän alttiina ilmastonmuutokselle. Nykyinen sulamisvauhti voi nostaa merenpintaa useita metrejä tulevien vuosisatojen kuluessa.