Yliopistopastori Risto Korhonen rohkaisee haastamaan ja kyseenalaistamaan näkemyksensä – avoin keskustelu on papille työn suola

Tampereen yliopiston pappi Risto Korhonen ei näe jännitettä uskonnon ja tieteen välillä. Hän kaipaa kuitenkin lisää keskustelua aiheen ympärille ja kannustaa opiskelijoita kyseenalaistamaan.

Risto Korhonen on toiminut yli 20 vuotta pastorina Tampereen yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle. Merkittävä osa papin työnkuvaa on olla tukena ja kuuntelijana. Keskustelua käydään muun muassa opintoihin, työhön ja vapaa-aikaan liittyvistä huolista ja kysymyksistä.

–  Huomaan olevani paitsi elämänvalmentaja myös työelämänvalmentaja.

Somepappi ei yritä käännyttää ketään

Sosiaalisen median rooli on kasvanut myös kirkon toiminnassa. Korhonen haluaa olla tavoitettavissa ja viestiä kirkon palveluista tehokkaasti. Sosiaalinen media tarjoaa alustan.

– On oltava siellä, missä ihmiset ovat. Se on sosiaalinen media.

Korhoselle usko on elämän perusta. Hän ei kuitenkaan halua käännyttää ketään. Avoin keskustelu ja kyseenalaistaminen on pastorin mielestä jopa toivottavaa.

– Usko antaa minulle tilaa kohdata eri tavalla ajattelevia. Mielelläni koen asettuvani kunnioittavaksi keskustelun osapuoleksi.