Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen vieraili tiistaina Tampereen yliopistolla.

Suomi nousuun osaamista lisäämällä – opetusministeri ei lupaa olla leikkaamatta koulutuksesta

Sanni Grahn-Laasosen mielestä koulutukseen ja tutkimukseen tulisi panostaa, mutta hän ei halua tehdä turhia lupauksia. Ministeri oli keskustelemassa Tampereen yliopistolla tiistaina.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) ei tee tulevissa vaaleissa lupauksia koulutusleikkauksista pidättäytymisestä.

Grahn-Laasonen vieraili Tampereen yliopistolla tiistaina. Vierailunsa aikana hän tapasi yliopiston johtoa ja osallistui avoimeen keskustelutilaisuuteen opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Keskustelutilaisuuden alussa pitämässään puheessa hän korosti koulutuksen ja elinikäisen oppimisen merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa.

– Suomi on jäänyt koulutustasovertailuissa keskiarvoon tai sen alapuolelle. Kaikki maat panostaa osaamiseen ja Suomen täytyy pysyä tässä mukana.

Keskustelutilaisuudessa käsiteltiin leikkauksien lisäksi koulutuksen tulevaisuutta, Tampereen uutta yliopistoa ja korkeakoulujen rahoitusuudistusta.

Yliopistolaisten huolenaiheiksi nousivat professorien vaikutusmahdollisuudet yliopiston sisällä, tutkimusrahoituksien tasa-arvoisuus, ensikertalaiskiintiöt sekä opiskelijoiden uupuminen jo opiskeluaikana. Grahn-Laasonen ehdottaa, että Tampereen yliopisto voisi tutkia tekijöitä opiskelijoiden uupumisen taustalla.