Käsityöaktivismi tarjoaa monille matalamman kynnyksen reitin ottaa kantaa.

Aktivismi on muutakin kuin huutoa ja heiluvia nyrkkejä – ristipistoilla otetaan kantaa radikaalin pehmeästi

Virkkaus ja neulonta yhdistetään usein keski-iän ylittäneiden kotoilijoiden viattomaksi ja söpöksi ajankuluksi. Käsityöaktivismi haastaa perinteistä käsitystä käsitöistä, kun kauniilla ja taitavasti tehdyillä ristipisto- ja virkkaustöillä onkin paljon painavaa sanottavaa.

Tamperelainen Maija Lintunen, 20, esittelee tekemiään ristipistotöitä, joiden huomaa heti eroavan perinteisistä tekstiilitöistä. Yhteen työhön Lintula on kirjaillut pinkillä langalla ”FCK NZS”, mikä kuvastaa käsityöaktivismin ristiriitaa söpön ulkonäön ja vahvan sanoman välillä.

– Suomessa kirjonta on aikaisemmin ollut jotain, mitä naiset tekivät avioliittoa varten miehelle. Tätä kautta ristipistotöiden merkitys muuttuu kokonaan, kun käsitöiden avulla tehdään jotain itselle ja yhteiskunnalle merkittävää, Lintunen kertoo.

Maailmalla toimii useita yhteiskunnallisia käsityöaktivistien ryhmiä. Radikaalit ristipistot on yksi tällainen Suomessa toimiva yhteisö, jonka jäsenet kokoontuvat pari kertaa kuussa jakamaan innostuksensa ristipistotöitä kohtaan ja keskustelemaan niiden herättämistä ajatuksista. Lintunen on yksi Tampereella toimivan ryhmän aktiivijäsenistä.

Maija Lintunen tykkää ottaa kantaa eläinoikeuksien ja kehopositiivisuuden puolesta.

Pehmeää vaikuttamista

Käsityöaktivismia eli craftivismia kutsutaan pehmeäksi aktivismiksi. Sen avulla tekijä voi esimerkiksi ottaa terävillä iskulauseilla kantaa sosiaaliseen epäoikeudenmukaisuuteen tai pehmentää kovaa kaupunkiympäristöä erilaisilla tekstiilipinnoilla.

Tampereen yliopiston käsityön yliopisto-opettajan Miia Collanuksen mukaan käsityöt koetaan usein lempeämpänä tapana ottaa kantaa, koska se ei ole luonteeltaan niin julistavaa. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen voi olla monille helpompaa niiden avulla.

– Monet löytävät käsityöaktivismin, kun perinteiseksi mielletty aktivismi koetaan itselle liian äänekkäänä tai aggressiivisena.

Kantaaottavia töitä voi tehdä monin eri tekniikoin. Suosituimpia ovat kirjonta, neulonta ja virkkaus.

Mistä on kyse?

• Nykyisenkaltainen käsityöaktivismi on syntynyt 2000-luvun alussa. Suomessa käsityöaktivismi on tullut näkyvämmäksi 2010-luvulla.
  • Käsitöitä käytetään kantaaottavana mediana.
  • Suosituimmat käsityötekniikat ovat kirjonta, neulonta ja virkkaus.
  • Aktivismiin tarkoitettuja käsitöitä tehdään yksin tai ryhmässä, ja valmiit työt tuodaan usein näkyväksi näyttelyiden tai kampanjoiden avulla.
  • Radikaalit ristipistot kokoontuu ainakin Tampereella, Helsingissä, Hämeenlinnassa ja Joensuussa.
    Lähde: Miia Collanus

Käsityöt ja aktivismi sopivat yhteen

Radikaalien ristipistojen jäsenet ottavat töillään Lintusen mukaan kantaa esimerkiksi kehopositiivisuuteen, mielenterveysaiheisiin, rasismiin ja eläinoikeuksiin.

Mutta kuinka radikaaleja yhteisön ristipistoilijat sitten ovat? Kysymys saa Lintusen hymyilemään.

– Jokainen voi olla niin radikaali tai ei-radikaali kuin tuntee olevansa. Jotkut tulevat mukaan lähinnä käsitöiden takia, kun taas toiset ottavat yhteiskunnallisiin aiheisiin rohkeammin kantaa.

Käsityöt ja aktivismi tukevat hänen mielestään hyvin toisiaan, sillä tekstiilejä ei ole perinteisesti totuttu näkemään kantaaottavana taidemuotona. Hän haluaa myös vahvistaa käsitöiden aliarvostettua asemaa.

– Käsitöiden tekeminen on mielletty rauhalliseksi ja naistyypilliseksi harrastukseksi ja siksi myös sovinnaiseksi, mutta sen ei tarvitse olla niin. Myös rauhallisella tekemisellä voi levittää voimakasta sanomaa.