Radio Moreenin sähkeet 31.1.2019 kello 17

Potilaan epäillään kuolleen lääkkeen yliannostukseen Kangasalalla uutisoi Aamulehti. Tapaus sattui Kangasalan vanhustenhoidon yksikössä viime toukokuussa. Lääkettä annettiin potilaalle liikaa ja potilas kuoli viisi päivää tapahtuneen jälkeen.
Yliannostus johtui yksittäisen hoitajan virheestä. Tieto tapahtuneesta ei tavoittanut heti lääkäriä. Tapausta tutkii sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira sekä poliisi.

Tampere-talon viereen rakennettava Courtyard by Marriott-hotelli valmistuu loppuvuodesta. Huonevarauksia otetaan vastaan kuusi kuukautta ennen hotellin avautumista. Marriott-hotelliin tulee yksitoista kerrosta ja 229 huonetta. Hotellihanke käynnistyi jo vuonna 2013, mutta hanke viivästyi alkuperäisestä aikataulustaan. Hotelli on Osa Marriottin Classic Select -brändiä ja se on suunnattu liikematkustajille ja perheille.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt päätöksen Nyssen talvikauden liikenteestä. Vuoromäärää lisätään linjoilla 3, 8, 40 ja 50 ja lisäksi avataan työ- ja opiskelumatkaliikennettä palveleva linja 36 välille Lentävänniemi – TAYS. Linja 37 lakkautetaan ja korvataan muiden linjojen reittimuutoksilla. Linjan 115 liikennettä päätettiin jatkaa koko talvikauden ajan.

Ruokaviraston mukaan Puolan rikollisen teurastamon lihaa ei ole päätynyt Suomessa kauppaan eikä kuluttajille. Aikaisemmin tällä viikolla julkisuuteen noussut puolalainen teurastamo tuotti laittomasti ja epäeettisesti naudanlihaa myyntiin. Teurastettavat naudat olivat sairaita ja ne teurastettiin ilman eläinlääkärin valvontaa.  Lihaa kulkeutui Suomeen 46 kiloa. Toinen Suomeen matkalla ollut lihaerä käännytettiin takaisin.

Pohjois-Savossa valepoliisirikoksissa toimineille miehille on annettu tuomiot. Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi yhteensä kolmekymmentäseitsemän ihmistä, joista kymmenen sai ehdotonta vankeutta. Kovimmat tuomiot saivat neljä henkilöä, jotka esiintyivät valepoliiseina. Heidän vankeusaikansa vaihtelevat kahdesta neljään vuoteen. Tuomioita annettiin muun muassa virkavallan anastuksesta, kymmenistä petoksen yrityksistä ja törkeistä petoksista.
Loput tuomituista saivat ehdollista vankeutta, sakkoja tai yhdyskuntapalvelua