Radio Moreenin sähkeet 1.2.2019 kello 15

Tampereen korkeakouluopiskelijat eivät halua maksaa toisen tekemistä muistiinpanoista. Vain neljäsosa Moreenimedian kyselyyn vastanneista opiskelijoista maksaisi oppimateriaaleista, ja silloinkin vain viimeisenä vaihtoehtona. Toisten muistiinpanojen käyttäminen heikentää omaa oppimista ja maksulliset oppimismateriaalit asettavat opiskelijat eriarvoisiin asemiin, kertoo kasvatustieteiden tutkija Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopistosta. Oppimateriaaleja välittävät yritykset ovat pyrkineet laajentamaan toimintaansa Suomeen viime vuosina, mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä.

Tampereella ja Orivedellä otetaan tänään käyttöön aiempaa laajempi maksuton ehkäisy alle 20-vuotiaille. Nuori voi valita pitkäaikaisen ehkäisyn, kuten kierukan, tai enintään vuoden kestävän hormonaalisen ehkäisyn.  Maksuttomaan ehkäisyyn ovat oikeutettuja myös ulkopaikkakuntalaiset toisen asteen opiskelijat. Tampereen kaupunginvaltuusto on myöntänyt lisämäärärahan, jolla ehkäisy rahoitetaan.

Viime keväänä avatussa Ratinan kauppakeskuksessa on jo ainakin yksitoista tyhjää liiketilaa, kertoo Aamulehti. Tyhjien tilojen syynä ovat esimerkiksi yritysten konkurssit- ja yt-neuvottelut sekä lyhyet vuokrasopimukset. Vaikeuksissa ovat olleet etenkin pienet liikkeet kauppakeskuksen kilpailun keskellä. Spondan Anne Dahl kommentoi Ratinan olevan kuitenkin budjetissa, ja kävijämäärien olevan hyvät.

Uudet verokortit tulevat voimaan tänään. Verotuskäytäntöihin tulee muutoksia. Jatkossa saman verokortin voi antaa usealle eri työnantajalle. Aikaisemmin käytössä olleet sivutuloverokortit poistuvat käytöstä kokonaan. Lisäksi veroprosentin voi jatkossa määritellä ainoastaan yhden vuositulorajan mukaan. Veroprosentin suunnittelussa ei siis voi enää hyödyntää esimerkiksi kuukausikohtaisia tulorajoja. Uudet verokortit on lähetetty veronmaksajille postitse vuodenvaihteessa. Oman verokorttinsa voi hakea myös sähköisesti OmaVero-verkkopalvelusta.

Rikosten kokonaismäärä kasvoi viime vuonna Sisä-Suomen alueella. Erityisen paljon lisääntyivät liikennerikkomukset, mikä oli seurausta liikenteen automaattivalvonnan lisääntymisestä. Väkivalta- ja omaisuusrikosten määrä väheni, kun taas seksuaalirikoksia ja huumausainerikoksia tehtiin aikaisempaa enemmän. Poliisi sai myös aikaisempaa enemmän hälytystehtäviä. Poliisi pystyi siitä huolimatta reagoimaan hälytystehtäviin hieman aikaisempaa nopeammin.