Teknologiaosaamisen kasvu näkyy tämän vuoden Yrityspäivillä (Kuva: Aino Vasankari).

Tekoäly ja teknologia valtaavat työmarkkinat – Yrityspäiviltä ponnahduslauta työelämään opiskelijoille

Yritykset käyvät kilpailua tulevaisuuden huippuosaajista. Etenkin teknologiaosaamiselle on kysyntää, ja taitavia ihmisiä halutaan rekrytoida usein jo opiskeluvaiheessa.

Suomen suurin korkeakouluopiskelijoille suunnattu rekrytointitapahtuma Yrityspäivät tuo yritykset ja opiskelijat yhteen Tampereella. Tämän vuoden teemoina näkyvät työelämän murros ja teknologiaosaamisen kasvu.

–Suomessa on paljon kasvavia tekniikan alan yrityksiä eli työpaikkoja on runsaasti tarjolla. Suuretkin yhtiöt haluavat rekrytoida osaavia ihmisiä jo opiskeluvaiheessa, kertoo Yrityspäivien asiakaskoordinaattori Kristiina Pöysti.

Myös muilla yrityksillä työnhaun painopiste on siirtymässä teknologiaan ja tekoälyyn.

– Ihmisten on digitalisaation myötä opittava hyödyntämään teknologiaa uudella tavalla, Pöysti jatkaa.

Yrityspäivät

• On Suomen suurin kaksipäiväinen korkeakouluopiskelijoille suunnattu rekrytointitapahtuma.
  • Järjestetään tänä vuonna 29. kerran 6.­–7. helmikuuta.
  • Tuo tänä vuonna yli 130 yritystä ja organisaatiota Tampereen yliopiston Keskustan ja Hervannan kampuksille
  • Tarjosi opiskelijoille työnhaun teemaviikon 22.–24.1, joka sisälsi tänä vuonna muun muassa CV -pajoja.

Monialaisuudella ja yhteistyökyvyllä kohti tulevaisuuden työpaikkoja

Vaikka teknologiaosaamisen tarpeet näkyvät nykyään työelämässä entistä selkeämmin, on yrityksillä edelleen tarvetta monenlaiselle osaamiselle.

–Kun koneet alkavat hoitaa suorittavampia työtehtäviä, ihmisten rooli on hallita vuorovaikutus- ja empaattisia taitoja, joihin kone ei kykene, Pöysti toteaa.

Opiskelijoita kannustetaan myös hakeutumaan muihin kuin tyypillisesti koulutukseensa sopiviin yrityksiin töihin. Monialaisuuden arvostuksen kasvaessa on tärkeää laajentaa ymmärrystään myös oman ammatin ulkopuolelle. Yhteiskuntatutkimuksen opiskelija Tiina Koivula on huomannut ilmiön omalla alallaan.

–Poikkitieteellisyys koskee minua tulevassa työelämässäni, sillä tulen työskentelemään paikoissa, joissa on osaajia monilta eri aloilta.

Työnhaussa menestyy asenteella ja rohkeudella

Nykyään menestys työmarkkinoilla riippuu pitkälti paitsi osaamisesta, myös asenteesta ja erityisesti rohkeudesta. Pöystin mukaan yritykset etsivät tällä hetkellä juuri heille sopivaa henkilöä avoinna oleviin paikkoihin.

–Se, että luottaa itseensä ja uskaltaa kertoa myös heikkoutensa, vaatii jo itsessään rohkeutta. Motivaatiolla ja uuden oppimisen asenteella kuka tahansa pääsee työnhaussa pitkälle.