Viittomat muodostavat kirjaimet ASL mikä on lyhenne sanoille American Sign Language.

Viittomakahvilassa kohtaavat kiinnostus viittomista kohtaan ja halu auttaa –“ Ei tarvitse osata yhtään mitään ja joka kerta oppii jotain”

Hämeenpuiston laidalla sijaitsee Viittomakahvila Vispilä, joka avaa ovensa kerran kuussa. Vispilässä pääsee opettelemaan tukiviittomia kahvikupin äärellä, eikä aiempaa kokemusta vaadita.

Sohville on kokoontunut porukkaa kahvikuppien äärelle. Paikalle saapuneet rupattelevat tukiviittomista, jotka ovat jääneet mieleen ja niistä mitkä eivät meinaa jäädä mieleen harjoittelusta huolimatta. Hämeenkadun laidalle perustettiin Viittomakahvila Vispilä kaksi vuotta sitten.

Kerran kuussa järjestettävää viittomakahvilaa järjestää yritys nimeltä Sivupersoona, joka tarjoaa viittomakielen- ja puhevammaisten tulkkausta, kommunikaatio-opetuksia ja koulutuksia. Yrityksessä työskentelevä Mari Syvälä on myös mukana kahvilan järjestämisessä.

– On huippua, että tänne tulee ihmisiä, jotka ovat oikeasti kiinnostunuteita tukiviittomista ja jotka saa tästä jotain. Se antaa myös itselle, kun pystyn auttamaan ja tekemään viittomia, joista on muille hyötyä.

Kahvilassa käy perheitä, joiden arkeen kuuluu viittominen – osa tarvitsee sitä työssään ja tulee paikalle harjoittelemaan. Kahvilassa käy myös ihmisiä, jotka ovat vain kiinnostuneita tukiviittomista ja joilla ei välttämättä ole aiempaa kokemusta. Kahvittelun lisäksi jokaisella kerralla opetellaan yhdessä tukiviittomia. Kaikki ovat iästä ja taidoista riippumatta paikalle tervetulleita.

– Meillä on aikuisilla oma opettaja ja lapsilla oma opettaja. Lapset tietenkin menevät leikin varjolla ja siinä sitten samalla tulee viitottua, Syvälä kertoo.

Vispilässä välittyy lämmin ilmapiiri ja taidoista riippumatta olo on tervetullut. Kahvilan maksuttomat tarjoilut ja opetus takaavat kävijälle mukavan kokemuksen. Lastentarhanopettaja Sanna Tuominen on käynyt kahvilassa sen perustamisesta lähtien.

– Täällä on rento ilmapiiri, ja tänne on aina mukava tulla. Voi tulla ihan omana itsenään, eikä tarvitse osata yhtään mitään ja ihan joka kerta oppii jotain.