Moreenimedian pääkirjoitus: Vanhemman ei kuulu ristiä sormiaan ja toivoa parasta, kun lapsi somettaa

Valtakunnalliseksi keskustelunaiheeksi nousseet seksuaalirikokset ovat saaneet koulut lisäämään työtä turvallisuuden ja hyvinvoinnin eteen. Tampereen kaupungin kouluissa lapsille ja nuorille puhutaan nyt entistä enemmän sosiaalisesta mediasta, sen vaaroista sekä turvallisesta käytöstä, selviää Moreenimedian tutkivasta uutisesta.

Sosiaaliseen mediaan liittyvä valistus koetaan usein lasten ja nuorten asiaksi. Oikeasti valistuksen tarpeessa ovat vähintään yhtä paljon myös aikuiset. Moni vanhempi on nimittäin opetellut sosiaalisen median käyttöä vasta aikuisiällä, kun taas nykyään suurin osa nuorista on kasvanut somen mukana.

Tesoman yläasteen rehtori Panu Pitkänen muistuttaa vanhemmista, jotka ovat jääneet täysin sosiaalisen median ulkopuolelle. Huolestunut muistutus on aiheellinen, sillä usein kuulee aikuisten ihailevan sitä, miten erinomaisesti kouluikäinen lapsi osaa käyttää uutta tablettia ja kuinka perheen teini kätevästi googlaa kotitehtävien vastaukset.

Huomio kiinnittyy ymmärryksen sijaan tekniseen osaamiseen. Se, että lapsi tai nuori hallitsee somen koodit ja kuvapalveluiden filtterit, ei ole merkki siitä, että hän tietää, miten sosiaalisessa mediassa toimitaan oikein.

Jotta lapsista kasvaa medialukutaitoisia ja taitavia sosiaalisen median käyttäjiä, tulee mediakasvatusta lisätä vanhempienkin keskuudessa. Tässä tapauksessa kodin ja koulun välinen yhteistyö voisi tarkoittaa muutakin kuin keskustelua lapsen kouluarvosanoista. Vanhempia voitaisiin aktivoida esimerkiksi vanhempainilloissa sosiaalisen median käyttöön ja riskien tunnistamiseen.

Se, että vanhempi tietää lapsensa käyttävän Snapchatia ja Instagramia ei enää riitä. Tietoa pitäisi olla myös siitä, mihin tarkoituksiin nuoret sosiaalista mediaa käyttävät, mikä on turvallista ja miten riskejä ennaltaehkäistä.

Miten seksuaalirikokset ovat lisänneet työtä Tampereen kouluissa? Lue tutkiva uutinen täältä