Joka kolmas opiskelija kärsii niska-hartiaseudun vaivoista viikoittain. Kuvituskuva.

Opiskelijoiden niska- ja selkävaivat lisäävät kehonhuoltotuntien kysyntää – suosituilla jumppatunneilla tehdään vahvistavia ja huoltavia liikkeitä

Joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii niskan ja hartioiden vaivoista viikoittain. Yksi apu ongelmiin ovat kehonhuoltotunnit. Sari Uusmalmi on ohjannut niska-selkätunteja muutaman vuoden ajan.

Moni opiskelija valittelee usein esimerkiksi tietokoneella istumisesta aiheutuneita kipuja. Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksen mukaan joka kolmannella korkeakouluopiskelijalla onkin viikoittain oireita niskan ja hartioiden alueella. Myös selkäkivut ovat yleisiä.

Kehonhuoltotunnit ovat yksi apukeino vaivoihin. Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun liikuntatiloissa pidetään niska-selkätunteja, jotka täyttävät usein ryhmäliikuntasalit. Sari Uusmalmi on ohjannut tunteja jo muutaman vuoden ajan.

– Siellä tehdään liikkuvuusliikkeitä sekä vahvistavia, venyttäviä ja huoltavia liikkeitä niskalle, selälle ja hartioille.

Liikkeitä voi tehdä vaikka ilman välineitä

Liikunta voi auttaa sekä vaivojen ennaltaehkäisemisessä että oireiden vähentämisessä. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön Pää pystyyn -projektin nettisivuilla on esimerkkejä liikkeistä, jotka voivat helpottaa niska- ja hartiaongelmia, sekä muita vinkkejä oireiden ehkäisemiseen.

Myös liikuntaohjaaja Sari Uusmalmilla on omat vinkkinsä siihen, millaiset liikkeet helpottavat lihasjumeja parhaiten.

– Keppijumpassa on paljon hyviä, hellävaraisia ja huoltavia liikkeitä erityisesti hartioille ja selälle. On myös paljon hyviä liikkuvuusliikkeitä, jotka voi tehdä ilman mitään välineitä.