Tulorajat kohdentavat opintotuen sitä eniten tarvitseville. Kuva: Pixabay.

Kela lähetti ystävänpäiväterveiset – perii opintotukea takaisin lähes 40 000 opiskelijalta

Päätösehdotuksen saaneet tienasivat vuonna 2017 yli vuositulorajan. Heitä on tuhansia enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Kela perii opintotukea takaisin opiskelijoilta, jotka ovat tienanneet liikaa. Päätösehdotusten saaneiden määrä kasvoi yli 5 000:lla, ja keskimäärin perittävä summa on reilut tuhat euroa.

Opintotuen vuosituloraja määräytyy opintotukikuukausien mukaan. Jos opiskelija nosti vuonna 2017 tukea 9 kuukaudelta, hänellä sai olla muita tuloja enintään 11 850 euroa. Yli menevät tulot peritään nyt takaisin opintotuesta.

Opiskelijan pitää itse huolehtia siitä, että hänen vuositulonsa eivät ylitä tulorajaa. Suomen ylioppilaskuntien liiton hallituksen sosiaalipoliittisen vastaavan Titta Hiltusen mukaan tämä on suuri vastuu yksittäiselle opiskelijalle.

– Omien tulojen seuraamisessa on paljon hommaa, mutta tällä hetkellä on vaikeaa keksiä parempaakaan järjestelmää. Tulevaisuudessa tiedot saadaan onneksi suoraan kansallisesta tulorekisteristä.

Päätösehdotuksen saanut opiskelija voi tehdä Kelalle kuukauden sisällä uudelleenkäsittelypyynnön, jossa hän selvittää tulojen lähteen. Kaikki päätösehdotukset eivät ole aiheellisia, esimerkiksi jos tulot on tienattu valmistumisen jälkeen.

Jos perintäpäätöksen saanut opiskelija ei peru tai palauta opintotukea, ylimääräinen tuki peritään takaisin 7,5 prosentilla korotettuna. Titta Hiltusen mukaan tämä korotus on erityisen kova siihen nähden, ettei vastaavaa ole muissa sosiaalietuuksissa, kuten asumistuessa.