Moreenimedian pääkirjoitus: Opiskelijasta huolehtiminen turvaa tulevaisuuden

Aikuisuutta monesti vasta opettelevalta fuksilta vaaditaan paljon: samaan aikaan olisi otettava vastuu vaativista opinnoista ja itsenäisestä elämästä, ja monesti sosiaalinen verkostokin on rakennettava uudelle paikkakunnalle tyhjästä. Ei ole ihme, jos asiat eivät mene kerralla nappiin.

Moreenimedian kyselyn mukaan suurin osa uusista opiskelijoista sopeutuu yliopisto-opintoihin hyvin, mutta vastaajat olivat kohdanneet monenlaisia sopeutumisvaikeuksia opintojensa alkutaipaleella. Korkeakouluopiskelijan elämä ei ole tänä päivänä helppoa, ja paineet voivat välillä kasvaa valtaviksi. Kilpailu työmarkkinoilla on kovaa, eikä vuosikausienkaan opiskelu välttämättä takaa koulutusta vastaavaa työpaikkaa. Nopeasti muuttuvassa maailmassa mistään ei voi enää olla varma.

Paineita eivät helpota opintoaikojen ja opintojen rahoitukseen vuosien varrella kohdistuneet rajaukset. Moni opiskelijoista painiskelee jaksamisensa äärirajoilla, ja mielenterveysongelmat ovat korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa huolestuttavan yleisiä. YTHS:n vuonna 2016 julkaiseman tuoreimman Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksen mukaan psyykkisistä vaikeuksista kärsi joka kolmas opiskelija.

Opiskelijoiden ohjaus- ja tukipalvelut ovat onneksi kehittyneet vuosien varrella. Esimerkiksi opintojen ongelmatilanteissa auttavan opintopsykologin palvelut ovat saatavilla yhä useammassa korkeakoulussa. Eri asia on, kuinka nopeasti palveluiden pariin pääsee. Esimerkiksi Tampereen yliopistossa opintopsykologin vastaanotto on pahasti ruuhkautunut. Ahdinkoon on onneksi pian tulossa helpotus. Kun koko suuressa yliopistossa työskentelee tällä hetkellä poikkeuksellisesti vain yksi opintopsykologi, ollaan Hervannan kampukselle rekrytoimassa sijaista. Pian yliopistoon saadaan myös kolmas opintopsykologi kahden vuoden määraikaiseen pestiin.

Jokainen opiskelijoiden hyvinvointiin laitettu euro on investointi tulevaisuuteen. Opiskelijoissa lepää maamme tulevaisuus, ja siksi apua on oltava saatavilla kohtuullisessa ajassa. Vain hyvinvoiva opiskelija on tehokas opiskelija.

Millaisia vaikeuksia uudet opiskelijat kohtaavat? Lue uutinen täältä.