Tiukka kalorilaskenta ei välttämättä ole paras laihdutuskeino.

Puhelin käski sammuttaa nälän vedellä – painonhallinnan sovellukset perustuvat paikoin kankeisiin kaavoihin

Moreenimedia testasi puhelimeen ladattavia dieettisovelluksia. Ravitsemusterapeutin mukaan tiukat kalorirajat koituvat usein laihduttajan kohtaloksi.

Moreenimedia testasi sovelluksia

• Syötimme neljään eri sovellukseen samat tiedot: nainen, pituus 165 cm, lähtöpaino 70 kg, tavoitepaino 65 kg.
  • Lähtölukemat ovat suomalaisnaisen keskiarvoja, jotka perustuvat FinTerveys 2017 -tutkimukseen.
  • Valitsimme aktiivisuustasoksi ”vähän aktiivinen” ja asetimme tavoitteeksi pudottaa 0,5 kg viikossa.
  • Sovellukset antoivat seuraavat kaloritavoitteet:
    FatSecret: 1800 kcal
    Lifesum: 1516 kcal
    MyFitnessPal: 1430 kcal
    YAZIO: 1410 kcal

Puhelimeen ladattavia laihdutussovelluksia ei ole juuri tutkittu, vaikka ne kiinnostavat kuluttajia. Kaupallisten yritysten lisäksi myös julkinen terveydenhuolto on kiinnostunut laihdutuspalveluiden kehittämisestä.

Moreenimedia pyysi ravitsemusterapeutti Hanna Voutilaista arvioimaan ilmaissovellusten antamia ohjeita. Syötimme neljään sovellukseen samat suomalaisnaisen keskiarvoja mukailevat mitat: 165 senttimetriä ja 70 kiloa. Asetimme tavoitteeksi viiden kilon painonpudotuksen.

Voutilainen kavahtaa Yazio-sovelluksen ilmoitusta: ”Jos sinulla on nälkä, juo vettä täyttääksesi vatsasi”.

– Jos ei ole juonut tarpeeksi, janon saattaa joskus aistia nälkänä. Jos kuitenkin selkeästi tuntee nälkää, on silloin tietenkin syötävä, Voutilainen opastaa.

Voutilainen on toiminut ravitsemusterapeuttina 18 vuotta. Hän on havainnut erilaisten laihdutussovellusten suosion selkeästi kasvaneen viime vuosien aikana. Etenkin nuoret, teknologiasta kiinnostuneet miehet ovat Voutilaisen mukaan sovellusten kohderyhmää.

Laihdutus ei ole pelkkää matematiikkaa

Testaamamme sovellukset laskivat syöttämiemme tietojen pohjalta päivittäisen kaloritavoitteen. Korkeimman, 1800 kalorin tavoitteen antoi FatSecret-sovellus. Yazio-sovelluksen kalorikatto oli alhaisin, 1410 kaloria.

Voutilainen ei mielellään tarkkaile laihtumista numeroiden kautta. Kalorien ja painoindeksin seuraaminen ovat hänen mukaansa vajavaisia keinoja pysyvän painonpudotuksen tavoittelussa. Hän sanoo kuitenkin 1400 kalorin olevan aivan liian alhainen määrä.

– Ponteva laihduttaminen ennustaa usein painonnousua, niin hassulta kuin se kuulostaakin, Voutilainen sanoo.

Sovelluksen laskelmien orjallinen noudattaminen voi saada kehon säästöliekille, jolloin laihtuminen vaikeutuu entisestään.

Jos kalorilaskelmia haluaa hyödyntää, Voutilainen kehottaa kääntämään laihdutuksen perinteisen idean päälaelleen. Kalorien nipistämisen sijaan ruokien kirjaamisella voisi tarkkailla sitä, että syö tarpeeksi ja saa kylliksi proteiinia. Liian vähäinen syöminen on Voutilaisen mukaan laihduttajan perisynti, joka johtaa nopeasti repsahdukseen ja palauttaa lähtöruutuun.

Yliopiston kehittämä sovellus pohjautuu psykologiaan

Ilmaiseksi ladattavat laihduttajan puhelinsovellukset saattavat olla laskelmiltaan epämääräisiä, eikä niitä ole juuri tutkittu tieteellisesti. Digitaaliset painonhallinnan apuvälineet ovat kuitenkin herättäneet myös julkisen terveydenhuollon huomion.

Oulun yliopistossa kehitetty Onnikka-sovellus pyrkii pureutumaan laihtumisen psykologiseen puoleen. Nettiselaimella toimiva palvelu perustuu haitallisen syömiskäyttäytymisen tunnistamiseen ja muuttamiseen. Sovellus ei ole vielä saatavilla kuluttajille, mutta testiryhmän tulokset olivat lupaavia.

–  Onnikka ei anna käyttäjälle tiukkoja dieettiohjeita tai treeniohjelmia. Sen sisältö pohjautuu tieteellisen tutkimuksen tuloksiin, ei uskomuksiin tai henkilökohtaisiin kokemuksiin, sovelluksen työryhmään kuuluva filosofian tohtori Tuire Salonurmi kertoo.

Myös Onnikka lähettää käyttäjälle erilaisia tehtäviä ja muistutuksia, mutta muista sovelluksista poiketen ne keskittyvät erityisesti syömiskäyttäytymisen tarkkailemiseen. Käyttöohjelma pyrkii suostuttelevaan sävyyn auttamaan esimerkiksi ahmimisen tai tunnesyömisen hallinnassa.

Salonurmi arvelee teknologian olevan tärkeässä roolissa tulevaisuuden painonhallinnassa. Suomessa on hänen mukaansa vireillä useita virtuaalisten terveyspalvelujen hankkeita. Uudet teknologiat mahdollistavat Salonurmen mukaan etenkin tavoitteiden räätälöinnin kunkin käyttäjän tarpeisiin.

Ilmaissovellukset räätälöivät esimerkkilaihduttajamme tavoitteet hieman sinne päin, mutta vastuullisella käytöllä älypuhelin voi toimia pysyvän painonpudotuksen avittajana.

Tekevätkö sovellukset terveellisestä elämästä peliä? Lue kommentti täältä