Jurtta rakentumassa. Jurtta oli luontainen valinta Suomen haastaviin keleihin.

Naapurijurtta rantautui Tampereen yliopiston Hervannan kampukselle

Naapurijurtta on kiertänyt pitkin Hervantaa reilun vuoden. Hervannan kampus on jurtan kolmanneksi viimeinen pysäkki.

Hervannan kampukselle rantautunut Naapurijurtta on Tampereen yliopiston kolmivuotista tutkimushanketta. Hankkeessa on mukana kuusi henkilöä, ja sen rahoittaa Koneen Säätiö.

Naapurijurtta -tutkimushankkeen vetäjän Eeva Puumalan mukaan jurtan avulla pyritään selvittämään minkälaisia jakolinjoja ihmisten välisessä arjessa ilmenee.

—   ­­Minkälaisia erimielisyyden aiheita on, mistä syntyy konflikteja ja mistä pitää väitellä? Millä tavoilla erimielisyyksiä sovitellaan?

Puumalan mukaan on vaikea keksiä ratkaisuja eriarvoistumiseen tai yhteiskunnalliseen kahtiajakautumiseen, jos meillä ei ole tietoa siitä miltä ne näyttävät tai tuntuvat ihmisten elämässä. Kaikille avoin ja vapaasti lainattavissa oleva jurtta pyrkii asettumaan asukkaiden arkireittien varrelle.

—   Yritetään päästä osaksi sitä ympäristöä, josta ollaan kiinnostuneita, jotta voidaan ymmärtää minkälaisia jännitteitä alueen sosiaalisten verkostojen välillä on.

Vierailijoita jurtta on saanut jo yli 600 ja tutkimusporukka on tähän mennessä tehnyt toistakymmentä haastattelua. Ensimmäiset päivät kampuksella ovat olleet vilkkaita.

—   Hankkeen aikana lainaajia on ollut paljon. Siellä on ollut mm. radikaalit ristipistot, terapiaklovnien keskusteluita ja partiolaisten tapahtuma.

Jurtalla on avoimet ovet tiistaisin kello 15—18 ja torstaisin kello 12—15. Seuraavalle pysäkille Suolijärvelle on tarkoitus siirtyä maaliskuun puolessa välissä, jos keli sallii. Puumalan mukaan jurtta voi kovilla pakkasilla jäätyä maahan kiinni.