Radio Moreenin sähkeet 15.2. klo 17

Romahtaneen kasvihuoneen lämmitysöljyä on valunut maaperään Kangasalla. Pirkanmaan pelastuslaitoksen yksiköt ovat aloittaneet maan siirron Kangasalan Sydänmaantiellä. Päivystävä palomestari Jari Suokonautio arvioi Aamulehdelle, että öljyä on valunut maahan satoja litroja. Saastunut maa kuljetetaan Tarastenjärven jätekeskukseen Tampereelle.

Tampereen ylioppilasterveydenhuollossa ei ole enää gynekologia. Gynekologin palveluita hoitavat jatkossa yleislääkärit. Joissain tapauksissa opiskelija voidaan ohjata julkisen puolen gynekologipalveluihin. Palveluiden muuttumiseen vaikuttavat opiskeluterveydenhuoltouudistus ja sote-uudistus.

Ammattikorkeakoulu Metropolian koko kampus Espoon Leppävaarassa suljetaan. Noin kolmentuhannen opiskelijan kampuksen rakenteet ovat painuneet merkittävästi ja niissä on vakavia halkeamia. Espoon kaupunki antoi asiasta kehotuksen eilen. Kaupungin mukaan rakennusta ei voida pitää enää riittävän turvallisena käyttäjilleen. Opiskelijat ja henkilökunta sijoitetaan ensisijaisesti Metropolian muihin rakennuksiin.

Tuore tutkimus jakaisi masennuksen useampaan sairauteen. Tutkimuksessa mukana olleen evoluutiobiologian dosentti Markus Rantalan mukaan masennus tulisi jakaa kahteentoista alatyyppiin. Apulaisylilääkäri Heljä Savolaisen mukaan Rantalan ehdottamat 12 tyyppiä tunnetaan jo nykyään masennuksen aiheuttajina, mutta Savolainen ei näe syytä pitää niitä omina sairauksinaan.

Tampereen yliopiston Naapurijurtta -tutkimushanke on asettunut Tampereen yliopiston Hervannan kampukselle. Hankkeessa tutkitaan ihmisten sosiaalisia suhteita ja erimielisyyden aiheita. Löydöksiä pyritään heijastamaan laajempiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Hankkeen rahoittaa Koneen Säätiö. Jurtta on kiertänyt Hervannassa viime vuoden alusta lähtien ja päättää kierroksensa kesällä.