Hervannan kampuksen Fablabin tiloista löytyy muun muassa kahdeksan 3D-tulostinta.

Digitaalisesta suunnitelmasta todeksi – Fablab tuo rakentelijat saman katon alle

Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella kolme vuotta toiminut Fablab-työpaja järjestää säännöllisesti avoimia yleisö- ja teemapäiviä.

Nykyaikaisten mallinnusohjelmien avulla oman projektin suunnittelu on helpompaa kuin koskaan aikaisemmin, mutta miten digitaalinen tiedosto muutetaan toimivaksi esineeksi?

Tampereen teknillisen yliopiston tiloissa toimiva Fablab-työpaja tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden toteuttaa heidän suunnittelemiaan projekteja. Fablabin tiloista löytyy muun muassa kahdeksan 3D-tulostinta, laserleikkuri ja CNC-jyrsin.

– Yleensä digitaalinen malli on lähtökohta, mutta meillä on myös käsityökaluja, joita voi hyödyntää. Perusidea on kuitenkin se, että työpajan kaikki isommat laitteet ovat digitaalisesti ohjattuja, kertoo Fablabin projektipäällikkö Jussi Viljanen.

Viljasen mukaan työpajalla pystytään esimerkiksi kaivertamaan valokuvia akryyliin tai vaneriin.

– Emme käytä metallia, vaan suosimme kevyempiä materiaaleja. Vaneri, akryyli ja pahvi tekevät työprosessista halvan ja nopean. Ne myös toimivat, sillä teemme täällä prototyyppejä, Viljanen toteaa.

Teemapäivät houkuttelevat kävijöitä

Fablab järjestää säännöllisesti erilaisia teemapäiviä, esimerkiksi jouluisin järjestetään joululahjatyöpaja. Viikoittain pidetään myös avoimia yleisöpäiviä, jolloin kuka tahansa voi tulla tutustumaan laitteisiin.

Viljanen kertoo, että rakentelijoiden on kuitenkin maksettava itse materiaalinsa.

– Meillä on myynnissä perusmateriaaleja, mutta omiakin voi tuoda. Henkilökunnalta täytyy kuitenkin varmistaa, että itse ostetut materiaalit ovat yhteensopivia Fablabin laitteiden kanssa.

Kävijöitä on Viljasen mukaan riittänyt, mutta väkeä voisi käydä hänen mielestään enemmänkin.

Fablab on kansainvälinen konsepti, jonka Suomen työpajat sijaitsevat Tampereella, Oulussa, Naantalissa, Turussa ja Espoossa.