Johanna Loukaskorven mukaan oppilastöiden sensurointiin tulee suhtautua kouluissa varovasti.

Tampereen kaupunki vastaa Huhtasaaren syytöksiin vihanlietsonnasta – ilmaisuvapaus on oppilaiden perusoikeus

Apulaispormestari Johanna Loukaskorven mukaan tapaus ei ole herättänyt epäilyksiä tamperelaiskoulujen poliittisesta sitoutumattomuudesta.

Tampereen kaupunki on laatinut oikeuskanslerille selvityksen viime syksynä kohua aiheuttaneesta tapauksesta, jossa Laura Huhtasaari jakoi kuvan tamperelaiskoululaisten tekemästä julisteesta Twitterissä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.

Yhdeksäsluokkalaisten kuvataideopetuksen yhteydessä tekemä juliste kommentoi eri puolueiden pakolaispolitiikkaa iskulauseenaan ”Suomeen vai kuoleen”. Kuoleen-sana yhdistettiin perussuomalaisten Laura Huhtasaaren kuvaan. Huhtasaari syytti koulua vihan lietsomisesta häntä kohtaan ja teki asiasta valituksen oikeuskanslerille.

Kaupungin selvityksessä kerrotaan, etteivät opettajat antaneet oppilaille ohjeita kantaaottavien julisteiden sisällön suhteen vaan heidän roolinsa oli valvoa oppilaiden työskentelyä.

Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi (sd) toteaa selvityksessä, etteivät opettajat voi perusteettomasti rajoittaa oppilaiden oikeutta ilmaisu- ja sananvapauteen.

– Oppilaalla on lähtökohtaisesti oikeus taiteen kautta ilmaista itseään, ajatuksiaan ja esittää myös kritiikkiä päättäjiä tai poliittisia puolueita kohtaan. Taiteellinen vapaus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tulisi hyväksyä teoksia, joissa ilmenee rasismia, syrjintää tai yksittäisten oppilaiden kiusaamista, Loukaskorpi kertoo Moreenimedialle.

Loukaskorven mukaan tapauksen selvittelyn yhteydessä ei ole herännyt epäilyä siitä, että tamperelainen perusopetus olisi poliittisesti latautunutta.

– Perusopetukseen kuuluu yhteiskunnallisten asioiden käsittely. Kouluissa pitäisi mielestäni jopa enemmän keskustella, pureutua ja käsitellä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja ajankohtaisia poliittisia teemoja.