Muovikeräykseen kelpaa muovinen pakkausjäte.

Toas alkaa kierrättää muovia – Kolmelletoista kierrätyspisteelle keskustasta Hervantaan tulee muovinkeräysastia

Tampereen opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa ei ole ennen voinut kierrättää muovia.

Tampereen opiskelija-asuntosäätiö Toas ryhtyy kierrättämään muovia. Kolmeentoista Toasin kohteeseen asennetaan muovinkeräyspisteet huhti-toukokuun aikana.

Keräämisen aloittamisen mahdollistaa se, että Pirkanmaan jätehuolto on vuodenvaihteen jälkeen alkanut kerätä muovia kohteista, joissa on syväkeräyssäiliö.

Toasin kohteiden jätepisteet kartoitettiin syksyllä ja tältä pohjalta on laadittu suunnitelma muovinkeräysastioiden asentamisesta.

– Voisi sanoa, että jos meillä on noin 10 000 asukasta, tämän uudistuksen myötä heistä 2 500 eli noin neljäsosa on muovinjätteenkeräyksen piirissä, sanoo Toasin kiinteistöjohtaja Jari Ahonen.

Muovinkeräystä eri puolille Tamperetta

Toas asentaa muovinkierrätyspisteitä keskustaan, Hervantaan ja Kaukajärvelle. Kierrätyspiste asennetaan muun muassa Trikootalolle, Uudelle Domukselle, Kissanmaalle, Mikontalolle ja Isoon-Heikkilään. Hintaa remontille tulee kaiken kaikkiaan 30 000 euroa.

Asentaminen on helppoa, eikä siitä pitäisi olla asukkaille haittaa.

– Yksinkertaisimmillaan astioihin vaihdetaan uudet kannet ja opasteet. Toisissa kohteissa lisätään uusi astia muovijätteelle.

Ahonen kertoo, että siirtyminen muovinkierrättämiseen tehdään toisaalta asukkaiden toiveesta.

– Toisaalta haluamme olla vastuuntuntoinen vuokranantaja ja kantaa oma vastuumme ympäristöstä sekä jäte- ja kierrätysasioista.

Ahonen uskoo, että tulevaisuudessa kaikissa Toasin kohteissa siirrytään syväkeräyssäiliöihin. Tämä mahdollistaisi muovinkierrättämisen jokaisessa asunnossa.

FAKTA

Muovinkierrättämisen hoitaa joko paikallinen jäteyhtiö tai muovin voi itse viedä Rinki-ekopisteelle. Tampereella näitä Rinki-ekopisteitä on yhteensä 19.
Muovinkeräykseen kelpaa kaikki muovinen pakkausjäte, paitsi PVC-muovi.
Muovin keräykseen ei saa laittaa muovituotteita, kuten lasten leluja, keittiövälineitä, puutarhakalusteita ym.
Kierrätettävän muovin tulee olla puhdasta ja kuivaa.
Lähteet: Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy