Kuva: Pixabay

Ensitapaamisessa avoimuus on valttia – anna toiselle aikaa tehdä oikea vaikutus

Reipas kädenpuristus, avoin katsekontakti ja ryhdikäs olemus. Muun muassa näistä ainesosista voidaan leipoa täydellistä ensivaikutelmaa. Mutta oletko koskaan miettinyt sitä, miten pitkälle ensivaikutelman muodostuminen onkaan meidän itsemme ohjailtavissa?

Vanha viidakon sanonta sanoo, voit tehdä ensivaikutelman vain yhden kerran. Merkityksellisissä ensitapaamisissa on siis pelattava kortit oikein, että viestisi persoonallisuudestasi ja kyvykkyydestäsi menisivät perille edes välttävästi sellaisena, kuin mitä itse olet ajatellut.

Radio Moreenin Kielikeissejä ja kehonviestejä -podcastsarjan jaksossa pureudumme tarkemmin ensivaikutelman anatomiaan. Millainen prosessi ensivaikutelman syntyminen on, miten ensivaikutelma vaikuttaa viestintätilanteen onnistumiseen, voimmeko todellakin itse vaikuttaa meistä muodostuvaan ensivaikutelmaan?

Terhi Viiasen kanssa asiasta keskustelee puheviestinnän opettaja ja tohtorikoulutettava Marja Eklund Tampereen yliopistolta.