Lassi Koivulan normaali harjoittelupäivä saattaa kestää kymmeneen illalla.

Kilpapelaamisessa menestyminen vaatii motivaatiota ja harjoittelua – Lassi Koivulan haaveena on päästä lajin kärkisijoille

2010-luvun aikaansa kuvaava ammatti on e-urheilija, johon on mahdollista kouluttautua Tampereella. Mitä muuta uran luomiseen vaaditaan ankaran harjoittelemisen ja rautaisen motivaation lisäksi?

Suomessa toisiksi suosituin urheilulaji jääkiekon jälkeen on elektroninen urheilu, jossa yksinkertaistettuna e-urheilija pelaa videopelejä kilpailullisesti. Yksi tähän ammattiin tähtäävistä on Lassi Koivula, joka opiskelee Tampereella Ahlman opistossa eSport-linjalla. Pelkästään e-urheiluun keskittyvä linja perustettiin vuonna 2016 ensimmäisenä Euroopassa ja Suomessa.

Opiskeleminen on käytännönläheistä ja melko vaativaa. Ahlman opiston e-urheiluvalmentaja Niklas Hirvelän mukaan e-urheilulinjan noin 35 eri taustaista opiskelijaa yhdistää esimerkiksi motivaatio ja halu päästä huipulle.

Käytännössä e-urheilua opetetaan 25 tuntia viikossa, mutta itsenäinen harjoittelu on yksi ratkaiseva tekijä peleissä kehittymiseen. Opetukseen kuuluu muutakin kuin opistossa opetettavien pelien, Overwatchin, Counter Strike: Global Offensiven, League of Legendsin ja Dotan pelaaminen.

Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijoiden Työ tekijäänsä kiittää -podcastissa perehdytään elektronisessa urheilussa menestymiseen ja alan koulutukseen.