Jättiremontti näkyy palveluneuvojan Kristiina Vainion työssä.

Taysin jättiremontti lisää opastuksen tarvetta palveluneuvonnassa – ”Olemme selvinneet tilanteessa hyvin”

Taysin palveluneuvonnassa työ ei katkea, vaikka sairaala-alueella on mittava rakentaminen käynnissä. Jättiremontti näkyy asiakaspalvelun työkuormassa, kun eksyneitä asiakkaita ohjataan oikeaan paikkaan.

Taysin uudisrakentaminen ja korjaaminen näkyvät asiakaspalvelun arjessa. Opastuksen tarve on lisääntynyt paljon, vaikka mikään muu ei ole muuttunut kuin pääsisäänkäynnin sijainti. Kaikki hoitoyksiköt ovat normaaleilla paikoillaan, mutta silti ihmiset ovat eksyksissä, koska kulkusuunta on muuttunut.

Palveluneuvoja Kristiina Vainio on toiminut Taysissa yli kuusi vuotta. Työ on puhelun välitystä ja asiakkaiden neuvontaa.

– Meiltä kysellään ihmeellisiä asioita, Vainio naurahtaa.

Pääsisäänkäynnin siirtyminen toiseen paikkaan on ollut iso muutos.

– Tämä on hirveän iso alue. Sisäänkäyntejä on moneen rakennukseen. Tällä hetkellä oikeasta sisäänkäynnistä voi erehtyä, Vainio pohtii.

Vastaanottoajan ohessa asiakas saa kartan alueesta ja yhteystiedot, joista voi kysyä lisätietoja tarvittaessa. Vaihteeseen tulee paljon soittoja ja ohjeita annetaan huolestuneille asiakkaille matkan varrellekin.

Opastuspalvelu auttaa tarvittaessa kädestä pitäen

Kun pääsisäänkäynti siirtyi, opaskylttien määrää lisättiin sisällä ja ulkona.

– Opasteita kiitellään ja myös kritisoidaan. Toisten mielestä opasteita on riittävästi ja toiset kokevat, että niitä pitäisi olla enemmän. Mielestäni olemme kuitenkin selvinneet tilanteessa hyvin.

Opaskylttien lisäksi asiakkaiden käytössä on opaspalvelu. Jos asiakas haluaa, opas saattaa hoitoyksikköön asti. Tästä palvelusta on tullut kiitosta.

– Opasta ei voi tilata etukäteen. Kun opas on vapaana, hän kulkee asiakkaan kanssa pääovelta hoitoyksikköön. Oppaalle kertyy helposti päivän aikana 10 kilometriä kävelyä, koska välimatkat sairaala-alueella ovat pitkiä.

Uusi sisäänkäynti otetaan käyttöön syyskuun lopussa

Kun uusi etupiha ja pääsisäänkäynti otetaan käyttöön Tampereen päivänä 28. syyskuuta, pääsisäänkäynnistä tuskin voi enää erehtyä.

Palveluneuvonnan arjessa muutokseen varautuminen silti jatkuu.

– Uuden sisäänkäynnin myötä myös hoitoyksiköiden sijainnit ja puhelinnumerot muuttuvat. Tämä varmasti kasvattaa opastamisen määrää entisestään, Vainio kommentoi.

Kuinka helppoa on löytää sairaala-alueelle ja oikeaan hoitoyksikköön? Kuuntele sairaalakävijöille tehty gallup täältä.