Gallupiin vastannut Marjukka välttää turhaa ostamista.

Hinta ohjailee tamperelaisten kuluttajavalintoja – ”Uuden pitäisi maksaa enemmän ja korjaamisen olla halvempaa”

Kuluttajavalinnoilla on usein laajoja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Moreenimedia kysyi tamperelaisilta heidän suhtautumisestaan uuden ostamiseen ja vanhan korjaamiseen.

Tamperelaisten kuluttajavalintoihin vaikuttavat muun muassa uusien hankintojen kustannukset sekä niiden laajemmat vaikutukset. Käyttökelpoista ei haluta heittää pois, mutta edulliset hinnat houkuttelevat ostamaan uutta tavaraa. Toisaalta kierrättäminen ja vanhan korjaaminen koetaan myös elämäntapana.

– Tykkään tehdä käsilläni, se on sellaista aikuisten palapeliä, kertoo 48-vuotias Anne.

Marjukka, 25
Vesa, 53
Anne, 48

Miten kulutuskulttuuri ja ilmastonmuutos vaikuttavat kuluttajavalintoihin? Lue ilmiöjuttu täältä.