Aleksi Kauppisen mielestä yksi yrittäjyyden riskeistä on se, ettei anna itsensä palautua koska työ on mukavaa.

“Pystyn toteuttamaan kaikkia unelmiani yrittäjyyden kautta” – Aleksi Kauppiselle todellisuus näyttäytyy virtuaalilasien läpi

Tamperelaisen yrittäjän Aleksi Kauppisen mielestä teknologian kehitystä ei pidä rajoittaa edes tekoälyn vallankumouksen pelossa.

Seinillä roikkuu televisionäyttöjä ja vr-laseja. Kun lasit laittaa päähän, huoneen valkoiset seinät ja katosta roikkuvat johdot katoavat, ja pelaaja löytää itsensä keskiaikaisesta kaupungista vihollisten ja liittolaisten ympäröimänä. Kaupunki on niin todenmukainen, että pelaaja lähes kompuroi virtuaalisiin kiviin.

Pelejä on valittavissa noin 30 kappaletta – yhdessä suosituimmasta pelaaja pääsee halkomaan häntä kohti lentäviä kuutioita valomiekoilla. Vr-pelit kasvattavat suosiotaan jatkuvasti ja yhä useammin esimerkiksi polttareita, syntymäpäiväjuhlia ja pikkujouluja järjestetään virtuaalipelien maailmassa.

Yrittäjähenkeä jo ennen omaa yritystä

Virtuaalitodellisuusliike Portaali muutti Hämeenkadulle pari viikkoa sitten. Se syntyi kaksi ja puoli vuotta sitten kuuden Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemialla opiskelleen nuoren miehen ideasta. Alkuperäisistä perustajista on jäljellä vielä kolme. Yrityksen painopisteeksi vakiintui nopeasti virtuaalitodellisuuden tuominen suuren yleisön tietoisuuteen.

– Kaverini, Portaalin nykyinen toimitusjohtaja, Saku Laaksonen oli ostanut itselleen vr-lasit ja toi ne meille näytille kouluun. Rupesimme sitten heti porukalla miettimään, miten tästä voisi saada yrityksen aikaiseksi, Aleksi Kauppinen, 29, muistelee yrityksen alkuvaiheita.

Virtuaalitodellisuusliike Portaali sai alkunsa kuuden opiskelukaverin yhteisestä projektista. Nyt yritys tähtää kansainvälisille markkinoille.

Kauppinen on kokenut olevansa yrittäjähenkinen jo ennen oman yrityksen perustamista. Hän on perheensä ensimmäinen yrittäjä, sillä molemmat hänen vanhemmistaan ovat opettajia.

– Perheessäni on ollut jonkinlainen oletus, että mennään yliopistoon ja hankitaan ammatti. Itselleni luennoilla istuminen ei sopinut ja lukion suoritin vähän pidemmän kaavan kautta. Vanhempani ovat kuitenkin tukeneet päätöstäni ryhtyä yrittäjäksi, hän muistelee.

Vaikka työ on mukavaa, täytyy muistaa palautua

Työn erottaminen vapaa-ajasta on toisinaan yrittäjälle vaikeaa. Kauppinen kertoo, että vapaa-ajalla hänen tulee selattua muun muassa Facebookin vr-ryhmiä. Työn pyöriminen virtuaalitodellisuuden ympärillä on vähentänyt tarvetta pelata kotona rentoutumistarkoituksessa.

Kauppinen kertoo, että hänen innostuksensa pelaamiseen on vähentynyt, koska aikaa ei ole. Yrityksestä jäävä vapaa-aika kuluu enimmäkseen avovaimon tai kavereiden kanssa.

Kouluaikana opintojen, yrittämisen ja palkkatöiden yhteensovittaminen tuntui toisinaan väsyttävältä. Kalenteri täyttyi kuin itsestään tehtävistä ja tekemisistä. Kauppisen mukaan stressistä selviytyy laittamalla asioita tärkeysjärjestykseen ja opettelemalla sanomaan ei. Tilanne on opiskeluajan jälkeen parantunut, mutta opeteltavaa riittää edelleen.

– Yksi yrittämisen suurimmista riskeistä on se, ettei anna itsensä palautua kunnolla, kun työ tuntuu niin mukavalta. Yrittäjänä moni myös kokee, että tietyt asiat on tehtävä, vaikka väsyttäisi tai olisi sairas. Itselläni eniten opettelemista onkin ollut itsensä johtamisessa.