Keskustelu auttaa ajatusten ja tavoitteiden selkeyttämisessä. Kuvassa Katri Koli.

Mentorointi on kaksinkertaistunut viime vuosina – Mentori auttoi Petraa keskittymään ja asettamaan välitavoitteita muutokselle

Moreenimedian kyselyssä selviää, että neljä viidestä alanvaihtajasta haluaisi keskustella uratavoitteistaan asiantuntijan kanssa. Uhkakuvat työttömyydestä, muuttuneet kiinnostuksen kohteet ja uudet työntekemisen muodot työntävät vastaajia kohti uutta uraa.

Vuorovaikutusvalmentaja Petra Alijärvi alkoi suunnitella alanvaihtoa ja uutta uraa puolitoista vuotta sitten, kun hän yllättäen joutui työttömäksi.

Kysely alanvaihtajille

• Moreenimedia teki kysely Ompeluseura-nimiseen Facebook-ryhmään, joka on suunnattu naisille ja työ- sekä urakeskustelulle.
  • Ryhmässä on 1 681 jäsentä Tampereelta ja ympäristökunnista.
  • Kyselyyn vastasi 38 henkilöä.
  • 95 prosenttia vastaajista oli vaihtanut alaa tai suunnitteli alan vaihtoa.
  • Kysely tehtiin syyskuussa 2019.

– Tuli pakkopysähdys ja mahdollisuus miettiä, mitä oikeasti haluan tehdä. Mietin, mitä osaamista minulla on ja mikä minua motivoi. Kävin ison arvokeskustelun itseni kanssa. Tavoitteenani oli löytää intohimoni ja arvojeni mukainen työ.

Hän siirtyi hoitoalan koulutustehtävistä vuorovaikutusvalmentajaksi. Samassa yhteydessä tuttu palkkatyö vaihtui yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistelmään. Muutoksessa apuna oli mentori.

– Sain ihan älyttömän hyvän mentorin, joka laittoi minut pohtimaan, millä askelilla pääsen tavoitteisiin ja ovatko tavoitteeni oleellisia. Tämä on opettanut minulle, että näin iso muutos vie aikaa. Yksin olisin turhautunut.

Kertynyt työkokemus ja parempi ymmärrys siitä, mitkä asiat kiinnostavat ja innostavat minua,

kyselyyn vastannut alanvaihdon motiiveistaan

Mentorointi on pysyvä ilmiö tulevaisuuden työelämässä

Ennätysmäärä ihmisiä etsii omaa intohimoaan työelämässä mentorin avulla. Mentori on työelämässä jo kokenut ja hän auttaa mentoroitavaa omalla työkokemuksellaan.

– Kasvu on ollut valtavaa. Mentoroinnin määrä on lyhyessä ajassa tuplaantunut, kommentoi Suomen Mentorit ry:n toiminnanjohtaja Laura Ihamuotila.

Vuonna 2016 mentori-aktoriparja oli noin 270, 2017 noin 450 ja vuonna 2018 pareja oli jo noin 700. Tämän vuoden hakijamääriä ei vielä tiedetä. Ihamuotilan mukaan mentoroinnista voidaan puhua jo ilmiönä, joka on tullut jäädäkseen työelämään.

Osittain kasvu johtuu yleisestä tiedon lisääntymisestä ja aktiivisesta kampanjoinnista. Moni ymmärtää ja tietää, mitä mentorointi on. Lisäksi työelämässä muutosvauhti on koventunut. Työtehtäviä on enemmän ja työn tekemisen tahti on kovaa. Ihmisillä on tarve siihen, että joku kuuntelee heitä.

Työuupumus, työnkuvan muuttuminen epämielekkäämmäksi ja tarve tehdä jotain omasta mielestä merkityksellisempää,

kyselyyn vastannut alanvaihdon motiiveistaan

Moreenimedian kyselyn mukaan alan vaihtaminen koetaan muutoksena, joka on haastava toteuttaa. Kyselyn vastaajat kertoivat, että ammattilaisilta haetaan selkeyttä tavoitteisiin ja rohkeutta niiden toteuttamiseen.

Uraohjauspalveluita tarjoavat monet muutkin tahot, kuten TE-keskus, ammattiliitot ja yksityiset toimijat. Myös yrityksillä on omia mentorointiohjelmia työntekijöilleen.

Muutos alkuun itseensä tutustumalla

Kun mentori auttaa omalla kokemuksellaan, business coach on koulutettu valmentaja. Hän pyrkii keskustelun, kysymysten ja harjoitusten avulla auttamaan valmennettavaa löytämään vastaukset omasta päästään.

En osaa pukea sanoiksi edes nykyistä osaamistani,

kyselyyn vastannut kuvaa tilannettaan

– Asiakas on voinut muutostilanteessa jäädä ajatustensa kanssa jumiin. Ulkopuolisena ammattilaisena pyrin avaamaan näitä jumeja. Tavoitteeni on auttaa asiakasta löytämään uusia näkökulmia pohdintoihinsa, kertoo business coachina työskentelevä Katri Koli.

Ulkopuolinen valmentaja usein nopeuttaa lopputulokseen pääsemistä Katri Koli kertoo.

Jos ei ole kirkkaana mielessä se, mitä haluaa, muutos on sattumanvarainen. Se voi viedä oikeaan tai sitten väärään suuntaan. Koli kehottaa aloittamaan siitä, että tutustuu itseensä.

– Keskustele itsesi kanssa, lue kirjallisuutta, tee persoonallisuustestejä, juttele kavereidesi kanssa tai ota ammattivalmentaja avuksesi. Kaikki keinot ovat sallittuja, kunhan ne tuntuvat itselle oikeilta ja ovat tuloksellisia.

Onko mentorointi ainoa vaihtoehto? Lue kommentti tästä.