Tamperelaisen Helena Järviön lenkkitossut löytyivät kirpputorilta.

Kengän pitää sopia ja kestää – ”Kuluttaja ei voi valita, mitä kauppias hyllyilleen tilaa”

Moreenimedian tavoittamat tamperelaiset etsivät kenkäostoksilla laatua ja mukavuutta. Heidän mielestään tuotteen vastuullisuuden selvittäminen jää ostajan harteille.

Kauppojen tilastoista selviää, että suomalaiset ostavat vuosittain 19 miljoonaa kenkäparia, niistä suurin osa on ulkomailta ja keskivertosuomalainen käyttää kenkiin vuodessa 122 euroa.

Mutta mitä tavallinen kuluttaja ajattelee kenkäostoksilla? Moreenimedia kysyi tamperelaisilta, mitä he ajattelevat kengistä ja kuluttamisesta.

Gallupiin vastanneet Pekka Lehtonen, Esa-Pekka Ekholm ja Helena Järviö kertoivat kiinnittävänsä huomiota erityisesti jalkineiden kestävyyteen ja mukavuuteen.

Ekholm kertoo selvittävänsä yleensä alkuperämaan ja suosivansa luonnonmateriaaleja, mutta hänen mukaansa kuluttajalle jätetään liikaa vastuuta. Hänen mukaansa kaikilla ei ole mahdollisuutta valikoida, ainakaan jos rahasta pitää tinkiä.

Lehtosen mukaan vastuullinen kuluttaminen ei välttämättä ole liian vaikeaa, mutta syvällinen perehtyminen tuotteen alkuperään on työlästä. Hän myös huomauttaa, että kuluttajan valinnanmahdollisuudet ovat rajalliset.

– Kuluttaja tekee valinnan viime kädessä, mutta ei voi valita sitä, mitä kauppias hyllyilleen tilaa.

Pekka Lehtonen, Esa-Pekka Ekholm ja Helena Järviö.

Lue lisää suomalaisten ja kenkien suhteesta täältä.