Suurimmissa opiskelijatapahtumissa voi olla kerralla käymässä tuhansia ihmisiä.

Opiskelijatapahtumat täyttävät Tampereen, mutta kaupunki ei ole siitä moksiskaan – yhteistyö on sujunut jo vuosikymmenten ajan

Opiskelijatapahtumien valmistelu aloitetaan joskus jopa yli puoli vuotta ennen tapahtumaa. Vaikka tapahtumat eivät tuota esimerkiksi joukkoliikenteelle ongelmia, kehotetaan opiskelijoita silti ottamaan muu kaupunki huomioon.

Lähes 40 vuotta järjestetty Hämeenkadun Appro on Suomen suurin opiskelijatapahtuma. Vuosittain se kerää Tampereelle yli 10 000 opiskelijaa eri puolilta Suomea. Tampereen korkeakouluyhteisö on Suomen toiseksi suurin, joten myös sen opiskelijatapahtumat ovat kooltaan mittavia.

Hämeenkadun Appron projektipäällikkö Aleksi Virtasen mukaan järjestelyt aloitetaan jo tammikuussa. Tapahtumaa varten pitää hankkia maankäyttöluvan lisäksi myös erilaisia lupia esimerkiksi poliisilta ja palokunnalta.

– Yhteistyö kaupungin kanssa on sujunut jo vuosikymmenien ajan. Tampere pitää opiskelijoista, varsinkin kun jäljet siivotaan aina.

Opiskelijatapahtumat eivät häiritse bussiliikennettä

Tampereen seudun joukkoliikenne on varautunut suuriin opiskelijatapahtumiin. Runkolinjoille lisätään tarpeen mukaan vuoroja, joiden ansiosta bussi esimerkiksi Hervantaan kulkee arkenakin vielä kolmen aikaan aamuyöstä.

Tampereen seudun joukkoliikenteen suunnittelijan Leena Huhtalan mukaan matkustajille pyritään tarjoamaan parempaa palvelua.

– Esimerkiksi Hämeenkadun Appron kanssa meillä ei ole erillistä sopimusta ylimääräisistä bussivuoroista. Mutta kun tiedämme, että ihmisiä tulee olemaan enemmän liikkeellä, vuoroja lisätään.

Isot opiskelijatapahtumat eivät Huhtalan mukaan yleensä haittaa bussilinjojen liikennöintiä, sillä ne sijoittuvat usein ruuhka-aikojen ulkopuolelle. Yliopistojen ainejärjestöt voivat myös ilmoittaa tapahtumistaan etukäteen, jolloin voidaan varmistaa, että tapahtuman aikaan liikennöi sopiva määrä vuoroja.

Huhtala kertoo, etteivät opiskelijat ole tuottaneet joukkoliikenteelle ongelmia. Hän kuitenkin muistuttaa, että on kaikkien kannalta mukavaa, kun muistetaan hyvän matkan säännöt.

– En ole itse kuullut sellaista palautetta, että opiskelijat olisivat tapahtumista tullessaan häirinneet muita. Mutta aina on hyvä muistaa, että bussissa on muitakin kotimatkalaisia ja kaikille pitäisi antaa matkustusrauha.

Miten opiskelijatapahtumat vaikuttavat tamperelaisten liikkumiseen kaupungilla? Kuuntele gallup täältä.