KIHU:n tutkija Jari Lämsä uskoo naisten ammattiurheilun suosion nousevan tulevaisuudessa.

Suomalaisessa joukkueurheilussa miehet ja naiset ammatillistuvat eri tahtiin – medianäkyvyys ja sponsoritulot sanelevat pelisäännöt

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen johtava asiantuntija Jari Lämsä tutkii useiden joukkuelajien ammattimaistumista kansallisella huipputasolla. Hänen mukaansa naisten kohdalla ammattiurheilusta ei vielä voida puhua, mutta sukupuolten välisiä tasa-arvoeroja kiritään jo kiinni.

Suomessa on tällä hetkellä noin 1400 joukkueurheilijaa, jotka täyttävät ammattilaisurheilijan määritelmän. Näistä urheilijoista vain kymmenen on naisia. Seuroissa sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisen eteen tehdään jo töitä. Ammattiurheilu kuitenkin toimii vahvasti markkinalogiikalla, jossa medianäkyvyys ja sponsoritulot sanelevat pelisäännöt.

Vaikka edistystä tapahtuu, moni toivoisi että sitä tapahtuisi nopeammin. Mediajulkisuus on herätellyt toimijoita, ja nykyisin urheilukulttuurin vinouma ymmärretään. Juuri medianäkyvyyden kasvattaminen ja siten sponsoritulojen kerääminen onkin yksi keskeinen tavoite ammattiurheilujärjestelmän kehittämisessä.

Tällä hetkellä Yle toimii ainoana mediana, joka tarjoaa sisältöä naisten joukkueurheilusta. Lämsän mukaan kaupallisten medioiden tulisi nähdä naisurheilu strategisena sijoituksena, sillä sen suosio kasvaa jatkuvasti.

–  Maailmalla yleisö on löytänyt naisten peleihin esimerkiksi jalkapallon huippuliigoissa. Markkinoiden logiikka hakee uusia muotoja ja mitä nopeammin naisurheilun nousu ymmärretään, niin sitä nopeammin tähän kelkkaan päästään mukaan.