Lissu Lundström on maalannut yli 40 vuotta.

Maalaus syntyy ilman käsiäkin – ”Kaikista vaikeinta on saada olla tasavertainen terveiden taiteilijoiden kanssa”

Lissu Lundström on lahjakas kuvataiteilija, jonka teokset syntyvät suulla maalaten. Cp-vammastaan huolimatta hän on saanut toteuttaa unelmiaan ammattinsa kautta.

Helsingin Kalevankadulla kerrostalon kivijalassa sijaitsee valoisa ateljeetila, jossa hääräilee taiteilija Lissu Lundström. Muuten valkeaan huoneistoon väriä tuovat huolettomasti seinää vasten nojailevat valmiit teokset, ja telineissään lepäilevät puolivalmiit maisemat Toscanasta. Siellä paljon maailmaa nähnyt Lundström kävi kesälomalla kiertäessään Eurooppaa.

Ympäristö ja luonto ovat tärkeitä inspiraation lähteitä Lissu Lundströmille.

Taiteesta Lundström kiinnostui jo lapsena. Lahjakkuus kulkee suvussa, sillä äidin puolella on ollut paljon taiteilijoita. Maalaamisen Lundström aloitti jo 10-vuotiaana, kun hänen vaarinsa rakensi lapsenlapselleen oman maalaustelineen.

Koulussa Lundström oppi pitämään suussa ensin kynää ja sitten sivellintä. Pikkuhiljaa maalaamisesta tuli osa nuoren taiteilijan elämää. Suulla maalaamisen hän oppi helposti: kaiken, minkä muut tekivät käsin, hän teki suullaan.

Lissu Lundström

• Syntyi 19.4.1952 Helsingissä.
  • SJK:n jäsen vuodesta 1989.
  • Seuraava näyttely tammikuun lopussa Galleria Art Kaarisillassa Sanomatalolla.
  • Näyttelyitä ollut mm. Espanjassa, Ruotsissa, Meksikossa ja Brasiliassa.

– Ihmiset eivät yleensä usko, miten maalaukseni on tehty. Se täytyy nähdä, jotta sen uskoo, Lundström avaa.

Inspiraatiota ympäristöstä

Paljasjalkaiselle helsinkiläiselle meri on ollut aina läsnä elämässä ja siitä hän ammentaa paljon teoksiinsa.

– Meri inspiroi minua. Se antaa vapauden tunteen, Lundström pohtii.

Lissu Lundströmin avustaja Mari Hokkanen auttaa käytännön asioissa, kuten maalausvälineiden asettelussa.

Aluksi Lundström maalasi paljon maisemakuvia, mutta nykyisin tauluissa on yhä useammin abstrakteja aiheita. Hänen taiteensa monipuolisuus näkyy myös vaihtelevassa väripaletissa, sillä hän inspiroituu eri väreistä kausittain.

Tällä hetkellä suosikkeja ovat liila ja vihreä.

Hänen inspiraationsa lähteenä ei suinkaan toimi vain ympäristö. Teosten aiheet käsittelevät myös henkilökohtaisempia aiheita, esimerkiksi minuutta.

Yhteisöllisyys tukee unelmia

Lissu Lundströmin mielestä itsensä toteuttamiseen voi kannustaa yhtä lailla niin terveitä kuin vammaisiakin.

Lundström kuuluu Suomen suulla ja jalalla maalaavien taiteilijoiden yhdistykseen eli SJK:seen. Jäsenyys on mahdollistanut hänelle ammatin harjoittamisen täysipäiväisesti, sillä yhdistys maksaa kuukausipalkan myydyistä tuotteista. Lundström korostaa toiminnan olevan ensisijaisesti liiketoimintaa eikä hyväntekeväisyyttä.

– Kaikista vaikeinta on saada olla tasavertainen terveiden taiteilijoiden kanssa, että työt arvostellaan samalla tavalla kuin muidenkin.

Suulla ja jalalla maalaavien taiteilijoiden kansainvälisen yhdistys eli VDMFK on SJK:n kattoyhdistys. Sen kautta Lundström on päässyt toteuttamaan haavettaan matkustella ympäri maailmaa. Hän palasikin vasta hiljattain viikon mittaiselta Brasilian-matkaltaan.

Ympäri maailmaa on yli 700 suulla ja jalalla maalaavaa taiteilijaa.

– Olen onnellinen, kun saan olla osa yhdistystä, se on kuin perhe.