Suoratoistopalveluita voi käyttää lähes millä tahansa päätelaitteella.

Tarjonta houkuttelee ja helppo saatavuus vetää puoleensa – Suoratoistopalvelut merkitsevät vapautta kuluttajalle

Mediasisältöjen kuluttaminen internetin suoratoistopalveluissa on lisääntynyt räjähdysmäisesti vain muutamassa vuodessa. Palveluiden kuukausimaksusta on tullut luonnollinen menoerä siinä missä vuokrasta tai sähkölaskustakin.

MTV:n digitaalisten palveluiden johtaja Saara Pekkonen kertoo, että arviolta jo joka toisessa kotitaloudessa on jokin suoratoistopalvelu käytössä. Suosion kasvu on ollut todella nopeaa, sillä vielä vuonna 2017 arvio liikkui noin 30 prosentissa kotitalouksista. Palveluita kehitetään asiakkaiden tarpeiden mukaisesti, sillä markkinoilla on monta keskenään kilpailevaa yritystä.

Suoratoistopalveluiden suosio pohjautuu Pekkosen mukaan haluun kuluttaa sisältöjä ajasta ja paikasta riippumatta. Suoratoistopalvelut löytyvät nykyaikaisista televisioista, mutta kulkevat myös mukana matkapuhelimessa. Sisällön voi ladata laitteeseen, jolloin internet-yhteyden puute ei ole ongelma. Myös suuri tarjonta houkuttelee asiakkaita.

– Suoratoistopalvelu tarjoaa helpon tavan rentoutua tai viettää aikaa juuri sen sisällön parissa mistä itse tai oma perhe pitää.

Tommi Hynysen vuonna 2017 julkaistussa gradussa oleviin kyselyihin vastanneista useimmat katsovat suoratoistopalveluista elokuvia tai tv-sarjoja  useita kertoja tai vähintään kerran viikossa. Musiikkia kuuntelee päivittäin jopa 31%. Musiikin kuunteluun suosituin laite on älypuhelin, mutta katsottavaan sisältöön käytetään mieluummin isonäyttöisiä laitteita, kuten tietokonetta tai älytelevisiota.

Kasvanut kysyntä synnyttää useita eri yleisöjä

Maksullisuus askarruttaa monia asiakkaita. Tilauksensa peruuttava asiakas mainitsee syyksi usein juuri hinnan. Asiakkaita kuitenkin riittää, sillä monia houkuttaa palvelujen tarjoama vaivattomuus ja oma aika nähdään rahanarvoisena asiana. Monet urheilusarjat ja ohjelmat ovat myös laajasti esillä olevia puheenaiheita, eikä niistä haluta jäädä paitsi.

Jaloilla äänestäminen on markkinoilla yleistä. Asiakkaat voivat kilpailuttaa palveluita sisällön perusteella ja palveluntarjoajat vastaavat seuraamalla tuloksia suhteessa sisältöihin ja uudistavat niiden perusteella tarjontaa. Suoratoistopalveluiden suosion kasvu on myös edesauttanut kuluttajakunnan pilkkoutumista entistä pienempiin yleisöihin.

Ihmiset katsovat sisältöjä enemmän kun koskaan.

Saara Pekkonen, MTV:n digitaalisten palveluiden johtaja

Suoratoistopalveluiden kasvanut suosio ei ole tappanut televisiota, mutta televisiokanaville tuotettavaa sisältöä on Pekkosen mukaan jouduttu pohtimaan uusiksi. Koska television katsominen on ajasta riippuvaista, on kanavien ohjelmatarjonnassa panostettu välittömyyden kokemukseen. Suorat lähetykset keräävät edelleen paljon yleisöä vastaanotinten ääreen.

Suoratoistopalveluiden suosio kasvaa edelleen. Markkinat ovat vielä kehitysasteeltaan lapsenkengissä, sillä kyse on hyvin tuoreesta ilmiöstä. Suoratoistopalveluiden asema on kuitenkin jo nyt vakiintunut ja Pekkonen uskoo markkinoiden ottavan seuraavaksi askeleen kohti kypsempää tasoa.

– Ihmiset katsovat sisältöjä enemmän kun koskaan.

Mitä tamperelaiset ajattelevat suoratoistopalveluista? Kuuntele gallup tästä.