Eino Nurmisto on omien sanojensa mukaan tulevaisuuden tyyliguru ja valtakunnan ykköshomo.

Eino Nurmisto elää Instagramissa glamourelämää ja puhuu äänekkäästi vähemmistöjen puolesta – ”Pienen ihmisen puolustaminen on minulle luontaista”

Bloggaaminen ja kannanotto ovat Eino Nurmistolle arkipäivää. Median sekatyöläinen auttaa muita puhumalla avoimesti vaikeasta nuoruudestaan.

Helsinkiläisellä Eino Nurmistolla on vahvat mielipiteet. Hän näkyy ja kuuluu sekä sosiaalisessa mediassa että kadulla. Jokapäiväiseen keskusteluun hän osallistuu Twitterissä. Nurmiston mukaan täytyy osata ottaa kantaa kärkevästi, mutta ei törkeästi.

Hänellä on vahvat mielipiteet etenkin seksuaalivähemmistöjen puolustamisessa. Hän on oppinut keskustelemaan tehokkaasti ja kannanottaminen tulee jo selkärangasta etenkin Twitterissä. Keskustelu on osa hänen työtään ja näkyvyyttään.

– Pienen ihmisen puolustaminen on minulle luontaista, koska koen itse olleeni sellainen.

28-vuotias Eino Nurmisto on asunut elämänsä aikana Somerolla ja Turussa. Helsinkiin hän on muuttanut töiden perässä muutama vuosi sitten.

Pois pikkukylästä

Nurmisto on kotoisin pieneltä paikkakunnalta Somerolta. Lukion viimeisenä vuonna Nurmisto aloitti blogin, jota hän kirjoittaa tänäkin päivänä. Blogin nimi Tämän kylän homopoika johtaa juurensa hänen nuoruuteensa.

– Tunsin olevani ainoa homo koko Somerolla.

Muutto pois Somerolta muutti Nurmiston elämän. Kiusaaminen ja ahtaat ajattelumallit jäivät taka-alalle ja uusi elämä alkoi Turussa. Isossa kaupungissa hän näki erilaisia ja erinäköisiä ihmisiä ja alkoi hyväksymään itseään sellaisena kuin oli. Omia kiinnostuksen kohteita, kuten persoonallista pukeutumista, sai toteuttaa ilman tuomitsemista.

Helsingissä on paljon media-alan töitä ja Nurmisto osaa ottaa hyödyn irti tehtävästä kuin tehtävästä. Hän opiskeli Turun yliopistossa kotimaista kirjallisuutta, mutta tutkinto jäi kesken.

– Tutkinto on ruotsin kurssia vaille valmis ja todennäköisesti niin saa jäädäkin.

Sosiaalinen media on Eino Nurmistolle ennen kaikkea työpaikka, eikä hän tee selkeää rajaa vapaa-ajan ja työn välillä.

Kirjan sivut syntyivät helposti

Kirjoittaminen on Eino Nurmistolle tärkeää. Viime syyskuussa julkaistu esikoisteos Homopojan opas merkitsee Nurmistolle henkilökohtaisesti paljon. Hän käsittelee kirjassaan paljon omia kokemuksiaan.

Nurmiston mukaan kirja syntyi kuin itsestään ja kustannusyhtiön tiimistä oli suuri apu. Hän myös kuvitti kirjan itse yhtiön kehottamana.

Teos on hyvin suosittu ja se on avannut uuden keskustelun seksuaalivähemmistöistä. Erityisesti kirjan on tarkoitus auttaa itseään etsiviä nuoria. Teos on kuin isoveli jokaiselle pikku homopojalle, joka ei välttämättä saa tarvitsemaansa tukea.

– Halusin, että kirja ei jäisi pölyttymään hyllyyn, vaan siihen voisi palata uudelleen vuosienkin päästä.

Arkena Eino Nurmisto käyttää pukeutumisessaan yksinkertaisia ja helposti yhdisteltäviä värejä, mutta ei pelkää erottua joukosta.

Glitterkylpyjä ja vahvoja mielipiteitä

Instagramissaan Eino Nurmisto kylpee glitterissä ja säväyttää näyttävällä tyylillään. Pukeutuminen on hänelle intohimo eikä hän pelkää näyttää sitä. Nurmiston Instagram on hyvin siloiteltu ja tarkkaan mietitty.

Hän kuitenkin kaipaa aikaa, jolloin Instagram korosti aitoutta ja rosoisuutta. Nurmiston mukaan normaalin elämän tavoittelu on nouseva trendi Instagramissa.

– Jossain vaiheessa kuvasin pelkästään puhelimella järjestelmäkameran sijasta.

Nimimerkin takaa on tosin helppoa ottaa kantaa ja puhua vaikeista asioista. Monet tuntevat nimimerkin, mutta eivät itse Einoa. Nurmiston kertoo, että välillä ihmiset huutelevat kadulla homoa ja homopoikaa.

– Haluaisin, että ihmiset tietäisivät minut Einona ja että nimimerkki jäisi pikkuhiljaa jo taaksepäin.