Sosiaaliselta medialta on lähes mahdoton välttyä tänä päivänä.

Sosiaalisen median haittavaikutukset voivat ilmetä vaivihkaa – ”Algoritmit tuottavat riippuvuutta ja siksi itsehillintää on hyvä harjoitella”

Suomalaisten someaktiivisuus kasvaa entisestään, mutta sosiaalisen median vaikutukset vanhempiin ikäryhmiin ovat jääneet huomiotta.

Suomalaiset ovat internetin käyttäjien kärkijoukkoa Euroopassa, kertoo Tilastokeskus. TNS:n toteuttaman tutkimuksen mukaan lähes koko työikäinen väestö on netissä ja samaan aikaan sosiaalinen media on yhä tiukemmin läsnä elämissämme.

Koulussa suositellaan käyttämään luentojen ohella muun muassa Twitteriä, työelämässä luodaan kontakteja Linkedin-palvelun avulla ja kavereiden kesken moni viestii esimerkiksi Whatsappilla. Sosiaaliselta medialta on siis lähes mahdoton välttyä tänä päivänä, mutta silti sen vaikutukset sekä riskit voivat olla monille yllätys.

Turun yliopiston lääketieteen tutkijatohtori Jani Kajanojan mukaan sosiaalisen median riippuvuusoireeksi voi lukeutua yksinkertaisesti se, että käyttää sosiaalista mediaa enemmän kuin haluaisi. Usein käytön vähentäminen koetaan tällöin myös vaikeaksi.

–Sosiaalisen median runsas käyttö on yhdistetty muun muassa mielialaongelmiin, alentuneeseen itsetuntoon sekä uniongelmiin. Näitä haasteita on huomattu erityisesti nuorten keskuudessa.

Nuorten ahdistus havaitaan, muut ikäryhmät jäävät pimentoon

Nopealla nettihaulla sosiaalisen median vaikutuksesta nuoriin löytyy monta artikkelia ja tutkimusta. Nuorten ääntä on kuultu some-keskustelussa, ja heille on tarjolla myös chat-keskusteluja eri sivustoilla, joissa avata halutessaan tunteitaan. Aktiivisina somen käyttäjinä nuoret ovat alttiimpia haittavaikutuksille, mutta entäpä muut ikäryhmät? Ovatko esimerkiksi keski-ikäiset ja eläkeläiset ajautumassa sosiaalisen median tuomiin haittoihin hiljaisesti?

–Tutkimusta vanhemmilla ihmisillä sosiaaliseen mediaan liittyen on tehty hyvin vähän, joten varmaksi ei voida sanoa. Yksi potentiaalinen ongelma voisi olla, jos kommunikaatio yleisesti siirtyy yhä vahvemmin sosiaaliseen mediaan, eristääkö se vanhempia sukupolvia nuoremmista, tuumaa Kajanoja.

Hänen mukaansa kuluttajien on hyvä ymmärtää, että sosiaalisten medioiden alustoja ei ole suunniteltu tukemaan kohtuullista tai järkevää käyttöä. Algoritmit, jotka hallitsevat informaatiosisältöä, ovat luotu maksimoimaan käyttäjän viettämää aikaa alustalla, toisin sanoen tuottamaan riippuvuutta.

–Ihmisten on hyvä harjoitella itsehillintää alustojen suhteen, vaikka samanaikaisesti tarvitsemmekin myös perustavanlaatuisia muutoksia somen toimintatapoihin sekä epäeettisiin bisnesmalleihin, hän tiivistää.

Jani Kajanoja

Mitä tamperelaiset ajattelemat somesta ja sen aiheuttamista paineista? Kuuntele gallup-vastaukset täältä