Ihmissuhteet ovat siirtymässä moraalisten normien alaisuudesta yksilönvapauden piiriin, kertoo Kitti Suoranta Itä-Suomen yliopistosta.

Eettinen monisuhteisuus perustuu avoimuuteen – ”Polyamoriassa ei pyritä rajoittamaan niitä tunteita, joita ihmisten välille tulee”

Polyamorisessa suhteessa kumppaneita voi olla enemmän kuin kaksi. Tarkkojen sääntöjen sijasta olennaista on keskusteleminen, kertoo sosiologi ja väitöskirjatutkija Kitti Suoranta Itä-Suomen yliopistosta.

Eettinen monisuhteisuus tarkoittaa intiimisuhteita, joissa osapuolia on enemmän kuin kaksi. Tällaisissa suhteissa tärkeää on kumppaneiden välinen yhteisymmärrys ja hyväksyntä, joita ylläpidetään keskustelemalla.

Polyamoria, parinvaihto ja avoin suhde ovat eettisen monisuhteisuuden muotoja. Väitöskirjatutkija Kitti Suoranta näkee, että suuri yleisö tunnistaa avoimen suhteen parhaiten ja pitää sitä monisuhteisuuden kattokäsitteenä.

– Avoimessa suhteessa on ensisijainen parisuhde, jossa puolisoilla voi olla seksisuhteita muihin ihmisiin.

Avoimessa suhteessa pyritään välttämään romanttisten tunteiden kehittymistä muihin kuin omaan vakiokumppaniin. Polyamoriassa taas ei rajoiteta sitä, minkälaisiksi suhteet ja tunteet muodostuvat.

Ihmisten suhtautumista eettiseen monisuhteisuuteen ei ole vielä tutkittu Suomessa. Suoranta arvioi, että monogamiaa eli suhdetta vain yhden kumppanin kanssa ei pidetä enää itsestäänselvyytenä.

Viimeisimmän Finsex-tutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen hyväksyy ryhmäseksin, parinvaihdon ja vapaan seksin. Tutkimuksessa on verrattu suomalaisten seksuaalisia asenteita ja arvoja vuosina 2007 ja 2015.

Suoranta uskoo hyväksynnän heijastuvan myös monisuhteisuuteen.

– Ennustan vapaamielisyyden jatkumista.