Koronavirus iski myös äänitemyyntiin. Heikon kevään jälkeen myynti palautuu hiljalleen.

Suomalaiset kuuntelevat aiempaa enemmän musiikkia suoratoistopalveluista – fyysisten äänitteiden kuuntelu on lievässä laskussa

Musiikin suoratoistopalveluiden käyttö kasvoi koronaviruspandemian myötä, mutta CD-levyjen kuuntelu laski hieman viime vuoteen verrattuna.

Suomalaiset kuuntelevat musiikkia pääosin autoradiosta tai puhelimelta. Tämä käy ilmi Teoston teettämästä kyselytutkimuksesta, johon vastanneista kuusi prosenttia kertoi kuunnelleensa CD-levyjä kotonaan ja 11 prosenttia autossa olevan CD-soittimen kautta viime vuorokauden aikana. Vain kaksi prosenttia vastaajista kertoi kuunnelleensa musiikkia vinyylisoittimelta.

Moni on saattanut saada vanhemmiltaan perintönä vinyylinipun tai levysoittimen. Ihmiset ovat myös omistushaluisia ja haluavat fyysisiä kopioita.

levykaupan omistaja Petri Kantola

Myyntimäärissä mitattuna CD-levyt ovat toistaiseksi vielä vinyyleitä edellä, vaikka niiden myyntiluvut ovat laskussa, selviää ääniteteollisuuden kansainvälisen järjestön IFPI:n tilastoista. CD-levyjen myynnin kappalemäärät putosivat vuonna 2019 yli 30 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna. Samaan aikaan vinyylilevyjen myynti kasvoi lähes yhtä paljon.

Tamperelaisen Swamp music -levykaupan omistaja Petri Kantola mainitsee vinyylien muodikkuuden yhdeksi syyksi niiden suosion kasvuun.

– Moni on saattanut saada vanhemmiltaan perintönä vinyylinipun tai levysoittimen. Ihmiset ovat myös omistushaluisia ja haluavat fyysisiä kopioita. Suosion kasvun syyksi ei voi nimetä vain yhtä asiaa, Kantola kertoo.

USA:ssa vinyylilevyjen suosio on nousussa

Yhdysvaltojen levymarkkinoilla tilanne on päinvastainen kuin Suomessa. Helsingin Sanomat kertoi syyskuussa vinyylilevyjen myynnin arvon ohittaneen CD-levyt ensimmäistä kertaa 1980-luvun jälkeen. Kantola uskoo Suomen levymarkkinoiden kehityksen olevan samansuuntaista.

– Vinyylit ovat kalliimpia kuin CD-levyt. Hinnat ovat lähteneet jyrkkään nousuun etenkin käytetyissä vinyyleissä, sillä tarjontaa on vähän ja kysyntä on lähtenyt nousuun harrastajamäärien kasvun vuoksi, Kantola selventää.

Levyjä ostetaan muun muassa niiden äänenlaadun vuoksi, Petri Kantola kertoo.

Koronaviruksen vaikutukset tuntuivat levybisneksessä

Koronaviruksen myötä musiikin suoratoisto lisääntyi lähes kaikilla digitaalisilla alustoilla. Myös musiikin kuuntelu autossa lisääntyi, kun taas joukkoliikennevälineissä se vähentyi.

Petri Kantolan mukaan koronan vaikutukset näkyvät myös levykauppojen myynneissä. Keväällä tilanne oli huonompi, mutta kesä meni jo kohtalaisen hyvissä merkeissä. Hän kertoo etenkin postimyynnin lisääntyneen.

– Kesällä myyntimäärät olivat ihan hyviä, kun ihmiset eivät olleet ulkomailla vaan kotimaassa. Postimyynti on myös noussut, ja olen postittanut LP-levyjä jopa Tampereen sisällä.

Miten tamperelaiset kuuntelevat musiikkia? Kuuntele Moreenimedian gallup täältä.