Mikko Kaunistolla on useita lempikenkiä, joista yksi on pöydällä oleva Air Jordan 1 -mallin kenkä.

Sneaker-kulttuuri löytää tarinan jokaisen kengän ja keräilijän takaa – Mikko Kauniston kenkäharrastus muuttui ammatiksi

Maailmalla merkittäväksi ilmiöksi noussut sneaker-kulttuuri on saavuttanut suosiota myös Suomessa. Intohimo kenkiä kohtaan sai 28-vuotiaat Geting Zhun ja Mikko Kauniston perustamaan yhteisen yrityksen.

Kaikki alkoi kaksi vuotta sitten, kun katumuoti ja kengät muodostuivat erottamattomaksi osaksi kahden nuoren miehen elämää. Kiinasta kotoisin oleva Geting Zhu ja tamperelaislähtöinen Mikko Kaunisto tutustuivat toisiinsa sosiaalisessa mediassa, yhteisten mielenkiinnon kohteiden kautta.

Jaettu intohimo kenkiä kohtaan sai miehet avaamaan oman liikkeen kaksi vuotta myöhemmin Helsinkiin. Zhulle ja Kaunistolle kenkäkaupan perustaminen oli ollut haaveena siitä asti, kun he tapasivat. Ennen kivijalkaliikkeen perustamista he yhdistivät voimansa ja loivat nettijulkaisun, joka esittelee Aasiassa esiintyvää urbaania elämäntyyliä ja katukulttuuria eurooppalaiselle yleisölle. Nettijulkaisu sai nimekseen 5pm.

Geting Zhu sai teinipojasta asti ihailemansa kengät huomattavasti halvempaan hintaan, koska alkuperäispakkausta ja kengännauhoja ei ollut.

– Julkaisun nimi kuvaa mielestämme päivän mukavinta aikaa, jolloin työpäivä on ohi ja vapaa-aika alkaa, Zhu kertoo.

Kengät tulevat sneaker-keräilijöiden varastoista

The New Room sijaitsee Annankadulla, aivan Kirkkopuiston vieressä. Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusjärjestelyt ajoivat ihmiset sisätiloihin, mikä loi Zhulle ja Kaunistolle oivan tilaisuuden suunnitella yhteisen yrityksen perustamista.

– Keväällä minulla oli aikaa pohtia, mitä haluan tehdä. Ymmärsin, että haluan tehdä jotakin itselleni tärkeää, Zhu mainitsee.

Liiketilassa keskitytään ennen vuotta 2015 julkaistuihin kenkiin, ja sisällä yhdistyvät siisti ja yksinkertainen sisustus. Kaiuttimista soi rap-musiikkia, ja kahvinkeittimestä saa pientä maksua vastaan vastajauhettua espressoa tai muita kahvijuomia – tietenkin Pauligin kanssa yhteistyössä luoduista The New Room -pavuista.

Kivijalkaliike tarjoaa suomalaiselle kuluttajalle mahdollisuuden päästä käsiksi vanhoihin kenkiin, joita ei voi enää ostaa muista kaupoista. Suurin osa seinällä olevista kengistä on peräisin myyjien keräilijäystäviltä ympäri maailmaa. Vanhojen mallien hankkiminen on myös haastavaa yrittäjille. Asiakkaalle pyritään tarjoamaan mahdollisuus istahtaa alas ja jutella tai vain kuulla kenkien takana olevista tarinoista.

– On mahtavaa nähdä pieniä lapsia liikkeessä. Toivon, että he muistavat meidät ja sneakerimme vielä aikuisinakin, Zhu sanoo.

Myymälään ei tule kenkiä suoraan tehtaalta. Valikoimasta löytyy käytettyjä ja käyttämättömiä malleja, joiden hinnat vaihtelevat sadoista euroista tuhansiin euroihin.

Kulttuuri sai alkunsa pienen piirin jutusta

Kenkien ostaminen on sneaker-kulttuurista kiinnostuneille nuorille jotain muuta kuin uuden kenkäparin ostamista hajonneiden tilalle. Heille uutiset uusista kengistä luovat innokkuutta päivittäiseen elämään, ja himoittuja pareja hankitaan muutenkin kuin jonottamalla kivijalkaliikkeisiin.

Kauppiaat ovat siirtyneet nettiin ja tarjoavat asiakkailleen raffleja, eli arvontoja. Voittajat saavat oikeuden ostaa kengät itselleen, ja arvonta on tasapuolisin tapa päättää kuka saa himoitut sneakerit itselleen. Sneaker-kulttuurin rantautuminen Suomeen on helpottanut myös paikallisten liikkeiden mahdollisuuksia palvella asiakkaitaan, koska valikoimat ovat laajentuneet.

Urbaanista elämästä kertovat lifestyle-lehdet ovat tärkeä osa liikkeen sisustusta. Tilasta on pyritty tekemään asiakkaille mahdollisimman helposti lähestyttävä.

Sneaker-kulttuuri sai alkunsa 1990-luvun ja vuosituhannen taitteessa, koska keräilijöillä oli puhdas intohimo kenkiä ja katumuotia kohtaan. Pienen piirin jutusta kasvoi entistä suositumpaa, mikä johti vääjäämättä myös suurempiin rahasummiin. Nykyään onkin mahdollista tienata elantonsa myymällä suosittuja julkaisuja uudelleenmyyntiin keskittyvillä sivustoilla.

 

 

Tarinat vetävät asiakkaita puoleensa

Intohimoisille keräilijöille tärkeintä ovat tarinat kenkien takana. Kenkävalmistajat myyvät kuluttajille vaikuttavan tarinan, joka helpottaa ostopäätöstä. Tarinan uudelleen kertominen ystäville tai liikkeen asiakkaille on hetki, jolloin seuraava ihminen voi kiinnostua sneaker-kulttuurista samalla tavalla kuin Zhu ja Kaunisto.

Zhulle tärkeimmät kengät ovat vuonna 2007 julkaistusta Nike SB Fly Milk Blazer Premium -mallista, jonka lisääminen kokoelmaan vei häneltä yli kymmenen vuotta.

– Olin haaveillut kengistä 15-vuotiaasta asti. Näin kengät ensimmäistä kertaa sneaker-lehdessä julkaisupäivän jälkeen. Pari vuotta sitten löysin kengät Instagram-kuvasta, ja kerroin haluavani ostaa ne. Ostovaiheessa oli monia vastoinkäymisiä, ja lopulta sain kengät 222 dollarilla. Luvusta tuli onnennumeroni, Zhu muistelee.

Zhun lempikenkä oli ensimmäinen kerta kun Nike teki yhteistyötä kiinalaisen jälleenmyyjän kanssa. Shanghailaisen skeittikaupan omistaja työskenteli aikaisemmin maitotehtaalla, mikä näkyy kengän suunnittelussa. Värit muistuttavat suositusta maitovalmistajasta, ja katoamisilmoituksessa on kaupan omistajan tietoja.

Kauniston ensimmäisten Air Jordanien hankinta sai yllättävän käänteen, kun hinnasta oli neuvoteltu myyjän kanssa jo pidemmän aikaa. Lopputuloksena hän uhmasi keliä pyöräilemällä sateessa kymmenen kilometriä myyjän luokse. Kyseessä olivat punamustat Air Jordan 1:set.

Kaunisto haaveilee tällä hetkellä Kanye Westin ja japanilaisen katumuotimerkki Bapen yhteistyössä syntyneestä mallista, Kanye Bapestasta. Zhun unelmakengät ovat ensimmäinen yhteistyöprojekti Air Jordanin ja japanilaisen Fragment Designin kanssa.

– Air Jordan 1 Fragment on Graalin maljani. Niiden hinta on noussut jo 2 500 euroon. Ehkä tulevaisuudessa tulee mahdollisuus hankkia pari, esimerkiksi vaihtamalla ne toisiin kenkiin. Olen varma, että hankin ne vielä jonakin päivänä, Zhu sanoo.

Uusi liike haluaa olla merkittävä osa suomalaisen sneaker-kulttuurin tulevaisuutta. Liikkeen avajaisia vietettiin lauantaina 10.10.2020.