Tommy Hellströmin analyysi: Veikkauksen näytöt ovat hatarat – vanhan monopolimallin pitää jäädä historiaan

Suomi on tällä hetkellä ainoa EU-maa, jossa monopolimallia käytetään rahapeleissä. Herää kysymys siitä, miksi yhteiskunta, joka pyrkii muillakin toimialueilla olemaan mahdollisimman avoin ja vapaa, tekisi poikkeuksen rahapeleissä.

Monopoli pitää purkaa nopeasti.

Yli sadan tuhannen peliongelmaisen maassa nimittäin unohtuu helposti, että suurelle osalle rahapelaaminen ei tuota ongelmia. Aihe on Suomessa erityisen arka, jolloin muutostenkin tekeminen on vaikeaa.

Aiheen arkaluontoisuutta saattaa lisätä myös se, että Suomessa ylipäänsä pelataan paljon rahapelejä. Tähän asti Veikkauksen asema suomalaisten silmissä onkin ollut vakaa. Veikkauksen on ollut helppoa perustella EU:lle monopoliasemaansa sillä, että se pyrkii aktiivisesti ehkäisemään pelihaittoja.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Veikkauksen tekemä työ rahapelihaittojen ehkäisemiseksi ei ole ollut kovinkaan kaksista.

THL:n vuonna 2019 tekemän tutkimuksen mukaan Suomessa havaittiin rahapeliongelma noin 112 000 henkilöllä, mikä vastaa kolmea prosenttia väestöstä. Tutkimuksen mukaan 21 prosenttia suomalaisista kertoi myös kokeneensa ainakin yhdellä heidän lähipiirissään rahapelinongelman. Rahapeliongelma voi siis koskettaa läheisten kautta jopa 790 000 henkilöä. Nottinghamin yliopiston tutkimuksen mukaan Suomi on peliongelmaisten suhteen kärkipäässä, kun määrä suhteutetaan väkilukuun. On siis turha sanoa, etteikö mitään ongelmia olisi, mutta niitä ei Veikkauksen johdolla ratkaista.

Helsingin yliopiston tutkija Janne Nikkisen mukaan Veikkauksen monopoliaseman jatkaminen on todellisuudessa vain ajan pelaamista ja viimeistenkin varojen haalimista valtiolle. Näillä varoilla Veikkaus kertoo tukevansa suomalaista kulttuuritoimintaa, esimerkiksi urheilua.

Nikkisen mukaan on erikoista, että EU:lle Suomi perustelee monopoliasemaa pelihaittojen ehkäisemisellä, mutta kansalaisille he perustelevat sitä yhteiskunnan eri osa-alueiden tukemisella.

Suomessa voitaisiin soveltaa Ruotsin mallia, joka otettiin maassa käyttöön 2019. Ulkomaiset peliyhtiöt voivat hakea Ruotsissa valtiolta lisenssiä, jotta saavat toimia maassa. Suomi voisi näin oppia naapurilta ja samalla välttää sen tekemiä virheitä, esimerkiksi ulkomaisten peliyhtiöiden aggressiiviseen markkinointiin liittyen.

Markkinoiden vapautumisesta olisi monenlaisia hyötyjä. Suomalaiset pelaavat Nottinghamin yliopiston tutkimuksen mukaan rahapeleistä eniten lottoa sekä pelikoneita. Monopolin purkamisen myötä pelikoneita saataisiin pois esimerkiksi ruokakaupoista. Monen peliongelmaisen arkea helpottaisi se, ettei niitä olisi ripoteltuna kaikkialle.

Tällä hetkellä tilanne Veikkauksen monopolin purkamisen kannalta ei vaikuta kuitenkaan hyvältä. Hallitus esitti hiljattain talousarviossaan maksublokkeja, joilla estetään rahansiirrot ulkomaisille peliyhtiöille. Näillä toimilla vahvistetaan Veikkauksen asemaa entisestään, mikäli ulkomaisilla peliyhtiöillä pelaamista verkossakin rajoitetaan. Ja se on huolestuttavaa.