Korona-aika lisää oppimistilojen tärkeyttä

Gallupiin vastanneet Tampereen yliopiston opiskelijat toivovat lisää ryhmätyötiloja kampusalueille.

Moreenimedia selvitti, kuinka opiskelijat ovat jaksaneet opiskella yksin korona-aikana. Gallupiin vastanneet Riina Paalijärvi, Anni Heikinheimo sekä Zakir Hossain suorittavat etäopintoja sekä oman kotinsa hiljaisuudessa että yliopistonkin tarjoamissa opiskelutiloissa.

Yksinopiskelu on vaikeuttanut opiskelurutiiniin löytämistä, kertoo Anni Heikinheimo.

– Kyllä nyt pinnalla pysytään, mutta vähän voisi petrata, Heikinheimo tiivistää.

Heikinheimo ei ole yksin kokemustensa kanssa. Tampereen YTHS:n psykologi Marjo Tossavainen kertoo, että koronakevään ja -syksyn aikana yksinopiskelu on vaikuttanut opiskelumotivaatioon ja suorittamisripeyteen.

– Todella monella keskittymisvaikeudet tulevat muun muassa siitä, että kun koti ei olekaan enää koti vaan pääasiallinen opiskelupaikka, kertoo Tossavainen.

Tampereen yliopiston tarjoamat oppimistilat koetaan riittäviksi gallupiin osallistuneiden mielestä, mutta varsinkin lisää tiloja ryhmätyötapaamisiin toivottaisiin.

– Sellaisia tiloja, joissa voi yksin opiskella, tuntuu olevan vähän enemmän kuin sellaisia tiloja, joissa voisi ryhmässä tehdä opintoja häiritsemättä muita, kertoo Paalijärvi.

Riina Paalijärvi
Anni Heikinheimo
Zakir Hossain

Kuuntele gallup:

Gallupin voit lukea täältä.

Lue ilmiöjuttu täältä.

Audio source missing